Tufft tapp i Täby

Öster inledde återigen en match bra men tappade mer och mer av spelet och det blev en ny förlust trots mål av Bajrovic och Kapcevic.

IK FREJ TÄBY - ÖSTERS IF 3-2  (1-1)
0-1 9 Bajrovic
1-1 38 Jajic
2-1 52 Bellander
3-1 63 Runnemo (strf)
3-2 93 Kapcevic

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - Vasilj - Silverholt
Pavic - Drott - Silka - Helg
Bajrovic - Johansson

64' Kapcevic (Pavic)
76' Faour (Drott)

Mer statistik på förbundets matchsida. Se höjdpunkter på TV4 Sport:

JÄRDLER TYCKER:

"Jag har svårt att förstå hur vi lyckas hamna här så ofta som vi gör.

Nu fick vi precis det som vi pratat om hela veckan och ursäktat oss med från Halmstadmatchen där vi gjorde en fantastiskt bra första halvlek men gjorde inte mål. Nu började vi lika bra och får göra 1-0 och är klart bättre än Frej.

Vi får precis den starten vi vill och i 25-30 minuter är vi väldigt bra. Sedan äter sig Frej in i matchen och gör ett fint mål och en livsfarlig nick som Robin räddar bra.

Vi tror ju att vi ska kunna få tillbaka det initiativet vi hade (efter paus) men det får vi inte - alls.
Frej är bättre hela den halvleken. 2-1 släpper vi till för billigt och straffen kan man diskutera om den studsar upp på armen eller inte men efter 3-1 är det över, vi får inte till någon forcering.

Nu är vi där vi är och får jobba  därifrån."

FÖRSTA HALVLEK

Matchen på Vikingavallen höll på att få en udda start när hemmalagets Martin Falkeborn efter 30 sekunder nickade hem bollen mot målvakt Elgan, som hade hunnit gå ut och fick bollen förbi sig men hade tur med marginalerna när den nesligt rullade metern utanför högra stolpen.

Öster hade mycket boll i inledningen och i åttonde minuten var det nära att ge utdelning när Admir Bajrovic sprang sig fri på en långboll och lyfte bollen strax över vänstra krysset. Minuten senare gick det desto bättre när Mattias Pavic chippade in en fin boll som Bajrovic kunde ta ner innan han kallt placerade in ledningsmålet.

I 19 minuten fick Robin Malmkvist så en del att göra - först ett skott från nära håll som han kunde styra ut till hörna och på denna en nickstyrning som Malmkvist gjorde en bra räddning på. Fem minuter senare fick han verkligen visa klass när en felpass ställde Peter helt fri men en bra fotparad från Malmkvist höll målet rent.

Öster tog därefter tillbaka mer av spelet och hade bland annat en nick av Lundgren strax utanför och en stenhård nick av Vasilj som Elgan gjorde en jätteräddning på samt ett friläge för Bajrovic som vinkades av för en snäv offside. Därför kom det desto tyngre när Frej några minuter senare kunde kvittera. Ett snabbt anfall slutade med att Hammarby-lånet Jajic klippte till tio meter utanför straffområdet och tryckte upp kvitteringen i vänstra krysset.

Nu svängde matchen tillbaka i hemmalagets favör och två minuter före paus blev det riktigt farligt när Jajic nådde högst på ett bra inlägg och prickade bollen hårt mot första krysset men Malmkvist hann få upp handen och kunde göra en jätteräddning.

ANDRA HALVLEK

Öster skapade ett par chanser direkt i inledningen av andra, där Pavics inlägg i 51a minuten mot Mario Vasilj som nickades undan precis innan Majje kunde nå den utmärkte sig. Minuten senare skulle målet istället komma åt andra hållet när Bellander utnyttjade en löpboll och tog sig mellan Östers mittbackar innan han klippte in ledningsmålet i bortre burgaveln.

Öster hade en bra chans i 58e när Bajrovic skickade en frispark strax över, men fyra minuter senare kom nästa slag när bollen studsade olyckligt upp på armen på Drott och domaren inte kunde göra mycket annat än att peka på straffpunkten. Dit klev Runnemo fram och placerade kallt in bollen mitt i mål.

Tio minuter senare skapade Öster så en bra reduceringschans när Calle Johansson tog sig fram till höger och avslutade lågt, men Elgan kunde styra ut bollen till hörna.

I 80e minuten höll Öster på att bli inbjudna i matchen när hemmalagets målvakt misslyckades totalt med ett utkast och skickade det bakåt men missade målet. På den resulterande hörnan revanscherade han sig när han sträckte ut och petade bollen tillräckligt för att den skulle komma snett till Vasilj som stod i perfekt nickläge men nu fick bollen på sig ut över kortlinjen.

Mot slutet jagade Öster och skapade ett avslut av Helg i stolpens utsida innan reduceringen slutligen kom i fjärde stopptidsminuten. Zackarias Faour nickade ner ett inlägg till Dragan Kapcevic som bröstade ner bollen till sig själv innan han klippte in bollen med vänstern.

Målet kom dessvärre alltför sent och Öster hann inte med något mer anfall utan fick inkassera en tung förlust i Täby.