Tungt tapp i toppstriden

Freddy Söderberg i duell med Oskarshamnsmålvakten. Bilder: Andreas Nilsson/Bilderna.it

Efter en riktigt bra första kvart i derbyt mot Oskarshamn mattades tempot betänkligt, och det mållösa slutresultatet - som tyvärr innebär att luckan upp till kvalplats växer sig väldigt stor - var i slutändan ganska rättvist.

ÖSTERS IF - OSKARSHAMNS AIK 0-0

Startelva:

Rydén
Shaze - Vasilj - Bojent - Nurkic
Elvby - Drott
Donkor - Velic - Strömberg
Söderberg

57' Björkén (Söderberg)
72' Blomqvist Zampi (Donkor)

Kortare referat kommer under kvällen. Trupper finns på förbundets matchsida.

Presskonferensen efter matchen:

FÖRSTA HALVLEK

Öster inledde Smålandsderbyt mot Oskarshamn ungefär som man avslutade förra hemmamatchen mot Qviding - med stort spelövertag och en del snyggt spel. Den här gången mötte man dock ett defensivt disciplinerat lag, som inte släppte till de där sista centimetrarna som behövs. När Oskarshamn red ut den initiala stormen efter en kvart mattades Östers spelövertag rejält, och spelet jämnades ut.

I sjuttonde minuten kom så matchens första ordentliga målchans, när Richard Donkor avancerade till höger och avslutade stenhårt med tyvärr i stolpens utsida. Fem minuter senare visade landsmannen Isaac Shaze hur väl han vuxit in i sin relativt nya högerbacksroll, när han i ett moment avväpnade ett hyfsat anfall och istället skapade ett eget med en snabb boll upp på Donkor, som dessvärre stoppades med en axeltackling som åskådarna inne i Vida Arena hade jublat åt men här bara bestraffades med en frispark.

Dryga tio minuter före paus skapade gästerna sin kanske bästa chans när Martin Karlsson lyckades hamna helt fri bakom Östers backlinje, men dessbättre valde att passa till en medspelare som halkade och inte nådde bollen.

Bara minuten senare var det nära åt andra hållet efter att Strömberg snyggt vänt bort en försvarare och jobbat fram en hörna. Denna nickades ut mot Drott som fick jätteträff på volley, men avslutet styrdes av Niklasson ut till en ny, resultatlös, hörna.

Minuten före paus kunde Öster mycket väl tagit ledningen. Strömberg stod för ett bra jobb ute på kanten och lyfte in en boll mot Söderberg, som precis nådde fram med huvudet men inte kunde få tillräckligt mycket träff på bollen för att styra den på mål.

ANDRA HALVLEK

Efter en rad inlägg utan att hota i början av andra halvlek blev det riktigt farligt i 51a minuten när ett inlägg från Nurkic såg ut att styras på ett ben och sånär lyckades lura Hägg Johansson i Oskarshamnsmålet. Målvakten kunde dock med viss möda styra ut bollen till en hörna.

Tjugo minuter in i andra halvlek började Oskarshamn hitta luckor igen, och visste vem de skulle slå bollar på. Först var man ytterst nära att spela Birgersson fri innan Vasilj kunde sätta in en perfekt brytning och avstyra, och i 69e minuten rann samme Birgersson genom på högerkanten och tryckte iväg ett rejält tungt avslut mot närmsta stolpen, där Rydén dessbättre hade full koll och kunde styra ut skottet till hörna.

Med dryga kvarten kvar jobbade Nurkic fram ett bra läge från sin vänsterkant, men drog det stenhårda avslutet strax ovanför ribban. Några minuter senare var det ytterst nära för inhoppade Matteo Blomqvist Zampi när Hägg Johansson släppte retur på en tung frispark från Velic, men fick inte riktigt träff på bollen och försvaret kunde rensa.

I 85e minuten blev det riktigt svettigt för Oskarshamns målvakt när Strömberg nickstyrde en hörna och Blomqvist Zampi fanns på plats precis framför målvakten och petade till bollen, men med lika delar tur och skicklighet kunde Hägg Johansson freda sitt mål även denna gång.

Minuten senare kunde gästerna mycket väl ha avgjort matchen när ett missat uppspel hamnade rakt i gapet på två anfallare, men Rydén kunde stoppa den första och hade lite tur med sig när domaren blåste av för ruff mot målvakten när den andra lyckades få loss bollen i riktning mot mål.

Därefter stod båda lagen mest för spridda skurar fram till att domarens pipa i 93e minuten ljöd och deklarerade att Östers chanser att nå kvalplatsen nu är ytterst små.