Två veckor in med Christian Järdler

Vi tog oss en kort pratstund med Christian Järdler, hur han har upplevt den första tiden på nya jobbet och hur han ser på den närmaste tiden.

Hur upplever du din första tid i Öster efter dryga två veckor in i din första säsong?

- "Strålande! Jag har bra människor omkring mig på kontoret, i omklädningsrummet och på planen och tillsammans ska vi göra så många bra saker som möjligt! Hela familjen har hittat in i en vardag, båda sönerna är igång och tränar med Öster och vi trivs alla!"

Något som du har upplevt annorlunda sedan din tidigare tränarkarriär?

- "Intresset kring föreningen. Det var ca 150 personer och såg vår första träning, och det är alltid människor i hallen som tittar nu vid varje pass vi har. Jag tycker det är inspirerande och njuter av att vara i denna miljön. Jag känner mig också som en del av en större klubb som arbetar proffsigt både med att driva fotbollen framåt men även driva hela klubben framåt och göra Östers IF bättre. Jag tänker på samhällsengagemang, nattfotboll, medlemsträffar men även på hur marknadssidan jobbar med att få ut information till intresserade på hemsida, sociala medier etc och hur snyggt de paketerar våra nyheter och budskap."

Är du nöjd med hur träningarna ser ut och utvecklar sig?

- "Ja verkligen! Spelarna är vakna, vill lära sig idéerna och arbetar hårt för att vi ska bli bättre. Vi jobbar med vårt sätt att spela – Östers fotboll – varje dag och på varje träning har vi med en viss del eller detalj av vad vi ska göra i just detta skedet eller denna situationen. Vi bygger noggrant och vet om att vi har en hög potential som vi vill nå, men vägen dit innehåller många tempoväxlingar och hårt arbete."

Är alla spelare igång och tillgängliga för träning?

- "Just idag är Lars sjuk men alla övriga tränar. Vi har inte haft någon skadad och det är bra sen får man tyvärr räkna med lite sjukdomar i starten på säsongen vid den här tiden på året."

Och nu längtar vi till första försäsongsmatchen, nästa fredag den 26/1 mot Husqvarna FF, vad har du för förväntningar inför den?

- "Jag har förväntningar på spelarnas beteenden i allt kring att spela match, med förberedelser, lojalitet, målmedvetenhet osv. Med vårt spel har jag en stor nyfikenhet på att se hur mycket som vi har hunnit sätta på plats i de olika delarna av spelet och sen är det alltid roligt att få spela match och tävla!"