U17: Inför Kalmar FF på bortaplan

Bortaseger 0-5 mot Åtvidabergs FF för tolv dagar sedan. Därefter en vunnen 1/8-final mot Ljungby IF i DM P17. I kväll stundar seriederby borta mot Kalmar FF på anrika Fredriksskans - avspark kl 18.30.

Inför matchen utgår Öster från sjunde plats i tabellen med sju poäng och målskillnaden 11-5. Med lika många spelade matcher utgår Kalmar FF med tre raka segrar från fjärde plats, nio poäng och 13-6 i målskillnad.

Östers spelade matcher:

1. Östers IF - Lindö FF 1-1

2. Asarums IF FK - Östers IF 0-4

3. Östers IF - Jönköpings Södra IF 1-4

4. Åtvidabergs FF - Östers IF 0-5

Östers tränare Markus Lindberg inför matchen;

- I senaste matchen mot Åtvidaberg så släppte vi loss anfallsspelet i andra halvlek och gjorde fem mål på 45 minuter. Vi behöver ta med oss den halvleken och starta kvällens match på det sättet. Vi har ett väldigt snabbt anfallsspel och ska nyttja det. Försvarsmässigt ska vi hålla laget kompakt och vara vaksamma på Kalmars långa bollar.

Östertruppen

Albin Ljungdahl, Carl Stenberg, Daniel Hultqvist, Felix Turesson, Hugo Wilhelmsson, Jacob Hörberg, Joel Björck, Karl Hjertberg, Ludvig Bengtsson, Mikael Manuel Saglamoglu, Pierre Abou Abboud (mv), Robin Johansson, Victor Ericsson och Victor Jonasson (mv)

Tränare: Markus Lindberg och Joel Bäckström.

Ej tillgängliga spelare: Anderas Linell (skadad), Felix Emanuelsson (skadad), Igor Vidovic (sjuk), Jacob Schröder (sjuk) och Mahir Tarsuslugil (vilar).

Matchlänkar

Möt U17-spelarna Albin Ljungdahl och Ludvig Bengtsson

Under 2014 anslöt de till Procivitas privata gymnasium och började resan i Östers akademi. Ijanuari 2015 anslöt de till U17 truppen.

Hur har ni upplevt den första tiden?

Ludvig - Mycket bra. Jag har kommit in bra i laget som är väldigt schysta och seriösa.

Albin - Jag har kommit in i gruppen väldigt bra. Laget har släppt in oss nya väldigt bra.

Albin kommer ifrån Ryssby, Ludvig ifrån Alvesta där de testade på seniorspel. Hur upplever ni skillnaden mellan tidigare lag och Öster U17?

Albin - Seniorspel var mer fysiskt tuffare och mer långa bollar på chans. Nu spelar vi en annan fotboll som är passningsinriktad.

Ludvig - Det var mer brunk och kötta förut. I U17 spelas en mer teknisk fotboll.

Albin Ljungdahl & Ludvig Bengtsson

När ni anslöt till akademin ökade antalet träningar - hur har det fungerat?

Ludvig - Bra. Kul att vi träning mycket positionsanpassat och mer individuellt samtidigt som vi får tid till att träna styrka på skoltid. På förmiddagen kan vi fokusera på individuell utveckling och på kvällen tränar vi mer lagspel men utifrån position.

Albin - Vi får syssla med det vi tycker är riktigt kul så att kombinera fotboll och skola har varit väldigt positivt.

Följ Östers IF i sociala medier: