U19: Bortaseger mot hemmastarka Trollhättan

Öster fick med sig tre viktiga poäng hem och ett bra utgångsläge inför uppehållet efter att ha slagit hemmastarka Trollhättan med 0-4 (0-1).

Trots några tuffa men erfarenhetsrika poängtapp visar U19-laget fortsatt styrka. Under söndagseftermiddagen stod laget emot 13 hönor i första halvlek mot ett vanligtvis vinnande hemmalag på en av Sveriges minsta fotbollsplaner.

En hemmamatch återstår mot Halmstads BK den 22 juni innan serien vänder och startar om på nytt den 27 juli. Gårdagens seger innebär att Öster gick om Trollhättan i tabellen och placerar laget på sjunde plats med 16 poäng. Serieledaren BK Häcken och tvåan IF Elfsborg drar ifrån toppen på 28 resp 27 poäng. Däremellan är det jämt skägg.

Östers tränare Christian Stridh efter matchen;

- Vi fick en bra start med 1-0 efter två minuter och hade även bud på 2-0 innan det gått 10 min av matchen. Sedan så kom FCT mer och mer in matchen och skapade en del farliga lägen och framförallt många hörnor. Vi höll undan och till chanser sett och matchbild borde det kanske stått 2-2 i paus. I andra halvlek så var vi bra rakt igenom och släppte inte till något i defensiven samtidigt som vi stundtals spelade ett riktigt bra och varierat anfallsspel. Viktigt med tre poäng och roligt med många bra prestationer! Extra roligt är det att Stolth fick göra sitt första mål i den röda tröjan efter snart tre säsonger.

Östers lagkapten, Jonathan Stolth, fick tidigare under veckan ta emot utmärkelsen som Bäste Idrottselev vid ProCivitas Idrottsakademi, han fyllde år ett par dagar senare och under söndagseftermiddagen krönte han veckan när han i matchens 90:e minut gjorde sitt första mål i Östertröjan.

Jonathan Stolth om första målet;

- Jag kom till östers U19-lag sommaren 2013 från Gislaveds IS och har under större tiden spelat yttermittfältare men är numera ytterback sedan drygt ett år tillbaka. Vi hade övertaget under andra halvleken. Målet blev till genom ett spelvändning från mig till Quist som sedan slog bollen till Fidde. Det blev sedan ett misslyckat inlägg men fidde vann tillbaka bollen och passar den till Jeppe som slog ett bra inlägg på bortre stolpen och där tog jag chansen å hoppade upp och tryckte till bollen med pannan. Det tog nästan tre år innan första målet kom i östertröjan och som vänsterback.

Startelvan

3. Oskar Dahlström, 6. Filip Örnblom, 9. Henrik Dahlquist, 11. Bajram Haziri, 14. Charlie Vindehall, 16. Lukas Quist, 18. Gustav Bogren, 19. Johan Hjalmarsson, 20. Jonathan Stolth (K), 22. Philip Hausenkamph och 31. Tobias Dahlberg (mv)

Avbytare

1. Ivan Gibanica (mv), 2. Fredrik Henriksson, 10. Innocent Kakooko och 27. Jesper Andersson

Ledarteam

Christian Stridh (tränare), Peter Wibrån (ass tränare), Hans Anderzon (mv-tränare) och Anders Rehnström (lagledare)

Matchhändelser

2’ 0-1 Bajram Haziri (ÖIF)
58’ 0-2 Filip Örnblom (ÖIF)
61’ 0-3 Innocent Kakooko (ÖIF)
76’ Varning Alexander Fäldt (FCT)
90’ 0-4 Jonathan Stolth (ÖIF)

Matchlänkar

Kommande U19-matcher

• Östers IF vs Halmstads BK - 22/6 kl 18.00 på Myresjöhus Arena
  • Halmstads BK vs Östers IF - 27/7 kl 18.00 på Halmstad Arena

U19-matcherna finns också inlagda i matchkalendern på startsidan. Här kan du prenumerera på matcherna direkt i din kalender.

Följ Östers IF i sociala medier: