U19: Inför Halmstads BK hemma

Sista matchen före uppehållet blir en viktig tabellkamp när Öster tar emot Halmstads BK på Myresjöhus Arena. Fri entré - avspark kl 18.00 - välkomna!

Bägge lagen utgår från 16 poäng vardera, Halmstad med sin 7:e plats har dock en match mindre spelad samt en bättre målskillnad än Öster på 9:e. Mellan dem och med bättre målskillnad ligger FC Trollhättan.

Efter att merparten av lagen i U19-allsvenskan Södra spelat 13 omgångar är det BK Häcken som leder tabellen på 28 poäng med IF Elfsborg tätt efter sig på 27 poäng. Under slutspelsstrecket i poängspannet 24-20 följer Mjällby AIF, Malmö FF, Landskrona BoIS och IFK Göteborg. En seger mot Halmstad i kväll innebär en klättring och fortsatt kontakt med övre halvan. Ned till Trelleborgs FF på kvalplats skiljer det sju poäng och en seger och fortsatt distans är något kvällens lag gärna behåller till efter uppehållet.

Halmstads BK kommer till match med tre raka segrar i ryggen. Senast Trelleborg hemma 3-0, Kristianstad borta 2-6 samt GAIS hemma med 1-0. Nio poäng och målskillnaden 10-2 sätter statusen inför kvällen.

Öster kommer också med ett bra facit inför kvällen. Senast tydlig bortaseger mot hemmastarka FC Trollhättan med 0-4, IF Elfsborg hemma 1-1 samt Mjällby AIF hemma 3-0 ger sju poäng och målskillnaden 8-1 i status i ryggen. Mitbbacken Filip Stenmark och mittfältaren Johan Hjalmarsson spelar med U21/A i en träningsmatch borta mot Laholms FK i kväll.

Östers tränare Christian Stridh inför matchen
Dags för sista slaget innan sommaruppehållet. Vi har gjort en spel- och resultatmässigt bra vårsäsong där vi har hållit en jämn och bra nivå i de flesta matcherna och det är väl bara matchen mot BK Häcken som vi underpresterat i. Hoppas vi kan ta fram den där sista energin och avsluta våren med en seger hemma på Myrans härliga matta.

Östertruppen
1 Ivan Gibanica (mv), 2 Fredrik Henriksson, 3 Oskar Dahlström, 6 Filip Örnblom7 Martin Srpcanski8 Patrick Karlsson, 9 Henrik Dahlquist, 10 Innocent Kakooko, 11 Bajram Haziri, 12 Tobias Dahlberg (mv), 14 Charlie Vindehall, 15 Erik Hancke, 16 Lukas Quist, 18 Gustav Bogren, 20 Jonathan Stolth22 Daniel Hultqvist* och 27 Jesper Andersson och (mv)

* spelare från U17-truppen

Följ Östers IF i sociala medier: