UDDAMÅLSFÖRLUST I GENREPET

Öster hängde oftast med bra spelmässigt mot Allsvenska Kalmar FF, men det syntes att allsvenskarna en annan nivå av individuella kvaliteter som kan göra skillnaden och idag räckte derödblå inte riktigt till.
Vi bjöds dock på en del intressant, bland annat var Ljungbergs förarbete till kvitteringen en läckerbit.

ÖSTERS IF - KALMAR FF 1-2 (1-2)

0-1 7 Diouf
1-1 13 självmål
1-2 41 Romario
Publik: 856

Andersson
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Örnblom
Johannesson - Ljungberg - Andreasson - Pavic
Kapcevic

46'    Malmkvist (Andersson), Silka (Ljungberg), Avdic (Johannesson)
84'    Ahrn (Pavic)

Mer statistik på förbundets matchsida.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

På ett soligt men kallt Myresjöhus Arena skapade öster genrepets första chans när David Johannesson ur sin nya roll som högerytter och försökte sig på en luring när alla trodde det skulle komma ett inlägg och han skickade bollen mot första stolpen men Kalmarmålvakten Lucas Hägg Johansson (bekant för Österintresserade sen sin tid i Oskarshamn de många mötenas år 2015) kunde med viss möda hinna ner och plocka bollen.

Istället kom en riktig kalldusch i sjunde minuten när slarvigt spel i Östers försvar bjöd Papa Diouf på ett jätteläge, och senegalesen - som verkar hittat tillbaka till gamla tiders form - inte tvekade utan dundrade upp bollen i vänstra krysset.

Öster nötte på och i tolfte minuten nickskarvade Dragan Kapcevic ett inkast strax över. Minuten senare fick Johannesson en smäll i en duell med en Kalmarit men domaren såg att Älgens passning hittat fram till Ljungberg och släppte fördel av boll vilket skåningen utnyttjade på bästa sätt. Han slet sig runt fint och tog sig in mot målområdet innan han försökte en hård boll in mot Mattias Pavic som sökt sig in framför öppet mål, men innan bollen nådde fram stötte en försvarare upp den i det egna nättaket.

Öster var nära att ta ledningen sex minuter senare när Ljungberg lyfte in ett inlägg och Fredrik Lundgren visade bra häng när han nådde högst och nickstyrde bollen tätt utanför vänstra stolpen.

Därefter visade Kalmar kvalitet när först Eid tog sig genom fint och försökte nå Romario i mitten men Månz Karlsson kunde bryta ut till inkast och minuterna senare när Romario tilläts trycka ner Pavic innan han kunde slå en bra boll fram mot Diouf, men Tobias Andersson läste spelet bra och blockerade löpvägen så bollen rullade ut till inspark.

Öster kunde tagit ledningen halvtimmen in i matchen när Johannesson spelade fram Ljungberg som tog sig diagonalt in i straffområdet innan han skickade iväg en lågt studsande boll som stack strax utanför vänstra stolpen.

Mot slutet av halvleken var det mest Kalmar. I 39e minuten spelade gästerna runt bollen fint innan Söderqvist kunde avsluta förbi Andersson men i stolpens utsida. Två minuter senare bjöds vi på ett solonummer av Romario som tog sig in i straffområdet innan han avslutade nere vid vänstra stolpen och gav Kalmar ledningen på nytt.

ANDRA HALVLEK

Efter ett antal byten i paus tog det lite tid för lagen att få ordning på spelet men i 50e minuten såg det lovande ut när inbytte Emir Avdic spelade fram Kapcevic, som drog sig ut åt vänster och försökte nå in med bollen mot Pavic i mitten, men bollen touchade på ett försvarande ben och kom ur sin bana och stack retfullt bakom måltavlan.

Därefter var det glest mellan chanserna åt båda håll. Liridon Silka knoppade in ett fint inlägg på Anton Andreasson som bröstade ner fint men skickade avslutet upp mot Österklacken tio minuter efter paus.

I 66e minuten fick gästerna frispark i bra läge när kapten Karlsson var lite väl yvig med armarna men stabilt försvarsspel kunde nicka undan den väl slagna frisparken innan den hotade.

Med knappa tjugo minuter kvar av matchen såg Öster ut att se mer fart, bland annat stod Pavic för en fin inbrytning som tyvärr bara resulterade i hörna och några minuter senare levererade samme Pavic en fin boll in till Andreasson som försökte placera in bollen nere vid högra stolpen men Hägg Johansson kunde med en hel del bekymmer styra undan bollen.

Efter ett läge ytterligare någon minut senare där Kapcevic visade hur bra han är på att hålla i bollen tog han mot en lyftning strax bakom straffpunkten och kunde vända runt men fick ingen riktig fart på det låga avslutet och målvakten kunde snyta åt sig bollen.

Därefter spelades matchen mest av. I 90e minuten skulle Stefan Karlsson haft en solklar frispark metern utanför Kalmars straffområde från York Rafael, men istället släppte domarens spelet och Rafael kunde dra upp en omställning som såg riktigt farlig ut - tills Kapcevic tog ett strategiskt gult kort när han rutinerat stoppade den unge norrlänningen och därmed matchens sista chans.