Underbar uddamålsseger

Laget visade härlig vilja när man höll ut i dryga 55 minuter med en man mindre på plan och kunde förvalta Fritiof Björkéns mål i 33e minuten till tre blytunga poäng.

ÖSTERS IF - NORRBY IF 1-0 (1-0)
1-0' 33' Björkén

Publik: 2517

Pettersson
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Elvby - Shaze
Donkor - Strömberg - Östlind
Berglund

Röda kort:
39' Donkor

74' Velic (Östlind), Stahre (Berglund)
81' Söderberg (Strömberg)

För mer statistik se förbundets matchsida.

På artikelbilden slår Fritiof Björkén in matchens enda mål.
Alla bilder: Andreas Nilelind/bilderna.it

//oster.bilderna.it/#!album-1308

FÖRSTA HALVLEK

Trots Östers starka hemmasvit började man matchen mot Norrby försiktigt - medvetna om gästernas på pappret mycket starka offensiva uppställning. I tredje minuten var Robin Östlind ändå nära att hinna runt sin försvarare på en bra boll från mitten, men en resolut Norrbyaxel stoppade effektivt chansen.

Fyra minuter senare höll sig Östlind framme igen, och kunde på en hög boll runda sin försvarare men på väg in mot mål föll han, men till publikens högljudda upprördhet signalerade domaren bara för att spela vidare.

Norrby har som nämnts en väldigt namnkunnig offensiv och i åttonde minuten fick två av de namnkunnigaste sånär utdelning - Översjö spelade fram Yarsuvat som avslutade kallt men dessbättre precis utanför stolpen.

Därefter hade Öster mest boll men kom inte närmre än en Östlindknorr en bit över vänstra krysset innan gästerna skapade en rejäl målchans i 17e minuten. En välplacerad högerhörna från Osmanagic prickade Dresevic, som gjorde allt rätt när han tryckte nicken hårt mot högra stolproten, men Isak Pettersson stod för en jätteräddning när han lyckades trycka undan bollen.

Tio minuter senare fick Veingeprodukten Pettersson briljera igen. Osäkerhet i en bakåtnick öppnade en farlig lucka för Norrbys anfallare men den unge målvakten läste situationen bra och hann ut i tillräcklig tid för att nicka undan bollen innan det hann bli riktigt farligt.

Därefter tog Öster över mer av spelet, och jobbade fram ett par hörnor och något avslut som målvakten kunde styra precis utanför innan målet så kom i 33e minuten. Robin Strömberg klippte till utifrån och på returen dök Fritiof Björkén fram och placerade kallt in ledningsmålet.

Bara minuterna senare kunde det mycket väl blivit ett andra mål också, när Björn Berglund gick upp och konstsparkade ett inlägg tätt tätt utanför stolpen.

Istället skulle Östers jakt på utökad ledning få sig en rejäl törn i 39e minuten när Richard Donkor gick in hårt i en tackling och åkte på ett direkt rött kort. Ett  fokuserat hemmalag släppte dock inte till något under minuterna som återstod fram till chansen att samla sig i paus.

ANDRA HALVLEK

Publikens ilska blev knappast mindre några minuter efter paus när Kosovare-kusinen och tidigare Älmeboda/Linneryd-spelaren Kresnik Asllani gick in tufft mot Isak Pettersson men inte bestraffades med mer än en betydelselös frispark mot sig.

I 52a minuten visade Östlind gästerna att de inte kunde lyfta upp sitt försvar för högt, när han tog sig runt och trycktes ner på väg in mot mål men bara fick frispark med sig. Två minuter senare jobbade Öster fram en hörna från vänster och Vasilj spelade fram Nurkic som avslutade med en snygg cykelspark som dessvärre gick metern till vänster om mål.

Öster fortsatte jobba stenhårt trots det numerära underläget och skapade minst lika mycket som de fulltaliga gästerna. I 62 minuten slank Björkén genom och fick in bollen mot Berglund som tyvärr föll i kampen om att nå den.  Knappa kvarten senare bjöd Velic och Björkén på ögongodis när de passade sig genom på högerkanten, men i sistaläget blev Björkén försiktigt och valde att passa istället för att gå på avslut och en försvarare kunde rensa undan bollen.

Därefter fortsatte Norrby att jaga utan att skapa några egentliga jättelägen, och det mest spektakulära var nog när målvakten i 87e minuten tog ett inkast nere nära egen kortlinje. Någon minut senare lyfte Velic en låg boll längs sidlinjen på en springande Söderberg, som tog sig fram och slog en låg boll in mot Shaze som målvakten tyvärr kunde lägga beslag på.

På stopptid hade Öster sedan ett bra omställningsläge när Velic blev hårt nedtryckt men ändå fick iväg bollen till Shaze som satte full fart, men fick stanna då domaren valde att inte lämna fördel utan ville se en frispark som blev det sista de lättade Österspelarna gjorde i matchen innan den välförtjänta segerkullerbyttan framför Södra Stå.