Inför match: Öster - Gefle

I morgon lördag den 4 maj väntar en fullspäckad familjedag på ett soligt Visma Arena när vi får besök av Gefle IF. Laget har förberett sig väl för att gå för tre poäng tillsammans med vår fantastiska hemmapublik. Här kommer de sportsliga förutsättningarna inför lördagens match.

Gästerna kommer senast från ett derby mot Sandviken där det blev delad pott på Gavlevallen och har hittills spelat in totalt tre poäng via tre kryss och två förluster. Gefle väntar därmed på sin första vinst i årets säsong och är i tillfället på en femtondeplats i tabellen.

Efter två raka bortaresor för Östers del är det nu dags att inta Visma Arena igen i den sjätte omgången av Superettan. Laget ligger just nu på en tredjeplats, endast tre poäng efter serieledande Landskrona, efter fem spelade omgångar. Senast match hämtade Öster upp ett tvåmålsunderläge mot Örgryte och fick tillslut med sig en poäng hem från Gamla Ullevi. Nu har laget siktet inställt på att få alla poäng att stanna i Växjö.

Träningsveckan är nu över och förberedelserna är klara inför lördagens match. Vår assisterande tränare Torbjörn Arvidsson ger oss förutsättningarna in till matchen.

De inledande resultaten gör att vi placerar oss på en tredjeplats just nu. Det som kanske sticker ut mest i vår statistik är att vi har tagit 5 poäng (av totalt 8) i matcher där vi släppt in det första målet. Hur ser du på våra prestationer hittills?

- I vissa fall har det varit tillfälligheter där vi inte har gjort första målet. Men i andra fall tycker jag vi ska ha gjort det första sett till de chanser vi skapar. För oss har det i övrigt varit en helt vanlig träningsvecka med samma förberedelser och påkopplade kroppar och huvuden, så spelarna är välförberedda inför morgondagen.

Av att utgå från säsongsinledningen blir det ofta målrikt när Gefle spelar. Vad kan vi förvänta oss av det gästande laget?

- När man tittar på de så har de kvar en del av sitt DNA sen tidigare. Ett lag som är fysiskt starka och har sin spets på fasta situationer och har adderat saker i vissa moment som gör de stabila och svårslagna. En hängivenhet i båda straffområden.

Vi har hämtat upp resultat i många av våra matcher och såväl hemma- som bortaplan har vi haft ett enormt stöd och senast hade vi många på plats i Göteborg. Vad säger du om det stöd som vi ser på Södra Stå?

- Börja med spelarna som ska driva varandra på en viss nivå, en viss del kommer även från bänken, och sen har du det massiva stödet från läktarna som ger de där extra procenten för att maximera prestationen. Lag som har supportrar i ryggen av den mängden som East Front visar upp är oerhört viktigt.

Avspark sker klockan 15.00 på Visma Arena. Kom och upplev en fantastisk matchdag med hela familjen där vi öppnar för uppladdning på restaurangen redan vid 13.00 med efterföljande barnaktiviteter från 14.00 utanför Östershopen.

Köp biljetter på webben för bästa priser. På arenan tillkommer serviceavgift vid köp av biljetter. Fullständig publikinformation till dig som besökare finns här.

Du som inte har möjlighet att vara på plats ser matchen på Discovery+ och TV4 Play.