Cupkryss med mersmak

Öster fick med sig en poäng från cuppremiären mot Sirius i Uppsala, men kunde klart fått med sig alla tre efter framför allt en bra första halvlek.
- Direkt efter matchen är jag förstås besviken att vi tappar segern, men vi gör vår bästa insats spelmässigt i år säger Christian Järdler.

IK SIRIUS - ÖSTERS IF 1-1 (0-1)
0-1 42 Helg
1-1 71 Vecchia
Publik: 454

Öster startade med:
Malmkvist
Lundgren - Vasilj - Silverholt
Karlsson - Johansson - Drott - Silka - Helg
Johannesson - Kapcevic

76' Pavic (Johansson)

Mer statistik på förbundets matchsida. Se målen på TV4 Sport:

JÄRDLER TYCKER:

Jag tycker vi spelar bra, man ska komma ihåg att det är ett bra lag vi möter. Direkt efter matchen är jag förstås lite besviken att vi tappar segern.

Utan att ha sett någon statistik skulle jag tippa att det är ganska jämnt i avslut, men just målet vi släpper in det är ju... oturligt att vi ger dem ett så enkelt mål.

På det stora hela måste vi se till vad vi gör i spelet och där gör vi en bra match. Vi har väldigt mycket bollar nära deras mål och bra inlägg som vi inte får utdelning på.

FÖRSTA HALVLEK

Öster klev ut på ett kallt Lötens IP utan att visa någon rädsla för det Allsvenska motståndet Sirius. Direkt från start satte man press högt och var flera gånger nära att få utdelning - redan efter tio minuter hade man jagat fram tre lägen där hemmaspelarna såg ut att parera boll med handen i eller precis utanför eget straffområde.

I tredje minuten bjöd Oliver Silverholt på en godbit när han lyfte bollen bakåt över sig själv för att spela sig ur ett läge och sedan smekte en boll upp mot mittplan på David Johannesson som nickskarvade vidare mot Carl Johansson. Mittfältaren sprang sig tyvärr ur riktning och spelet hamnade på vänsterkanten innan ett inlägg kom som Siriusmålvakten Wicks kunde få undan precis framför Dragan Kapcevic.

Johansson vred några minuter senare runt fint i offensivt straffområde och hamnade fri med Wicks men lyckades inte placera bollen förbi målvakten.

I 13e minuten stal Johannesson bollen och efter spel på vänsterkanten spelade man inåt till Fredrik Lundgren som klippte till stenhårt från 25 meter strax utanför högra krysset. Johannesson fortsatte ligga högt och fem minuter senare var han centimeter från att hinna först på en slarvigt slagen bakåtpass men Wicks hann precis före.

Halvvägs genom första halvlek samlade sig hemmalaget mer och efter en stunds ställningskrig med mest boll på mittplan oroade Sirius i 31a minuten och jobbade fram en hörna, men kunde inte förvalta den. Istället var Johannesson nära att kunna ställa om snabbt men blev avblåst för en tuff satsning mot Björnström.

Tio minuter före paus skapade Öster ett par lägen varav det bästa kom i 37e minuten när Johannesson direktskarvade en boll fram mot Johansson som var nära att bli fri med målvakten men Albornoz kunde precis styra ut bollen över kortlinjen.

Målet kom istället i 42a minuten efter att Johansson petat bollen in bakom backlinjen där Simon Helg stormade fram och la bollen in i vänster burgavel.

ANDRA HALVLEK

Efter paus såg Öster lite försiktigare ut samtidigt som hemmalaget insåg att man måste jobba hårdare och vi fick en lite annan matchbild. I 49e minuten fick Robin Malmkvist göra en riktigt kvalificerad räddning när gamle jättetalangen Sam Lundholm drog till från distans men trots ett stenhårt avslut placerat precis vid stolpen kunde Robin enhandsparera bollen ut över kortlinjen.

Strax därefter blev det farligt åt rätt håll när Silverholt lyfte en boll förbi backlinjen som Kapcevic hann först på, men Wicks kunde rädda Dragans låga avslut. På returen stötte Wicks ihop med Johannesson och blev liggande en stund, men kunde dessbättre fortsätta matchen.

Nu hade Öster återtagit initiativet och i 53e minuten gjorde Stefan Karlsson en fantastisk löpning runt alla på sin kant och lyfte bollen in mot Helg vid bortre stolpen, men en försvarare kunde rensa ut till inkast. Minuterna senare hade Helg och Kapcevic ett bra samarbete men bollen stack halvmetern för djupt och hann ut över kortlinjen.

I 57e minuten slog Silka påpassligt en snabb frispark mot Johannesson som kom fri med Wicks och försökte rulla bollen under denne, men målvakten kunde precis få bollen utanför stolpen till hörna.

I 64e minuten stod Silverholt för dubbla räddningar när han först styrde inbytte Faours skott till hörna och sedan nickade undan avslutet efter hörnan från mållinjen.

Faour låg istället bakom kvitteringen i 71a minuten när han tog ner en lång boll och lyfte fram bollen till Vecchia som kunde trycka in 1-1.

Med kvarten kvar uppstod en förvirrad situation där domaren varnade Stefan Karlsson (för en tidigare tackling) och en Siriusspelare vilket resulterade i en otippad frispark för Öster tiotalet meter in på offensiv planhalva. Denna lyfte Helg in och Wicks missade utboxningen så bollen hamna de hos nyss inbytte Mattias Pavic som kunde blivit målskytt med sin första bolltouch men fick se en Siriusspelare nicka undan bollen framför det tomma målet.

Bara minuten senare frispelade Lundholm inbytte Faiqi, men Malmkvist gjorde en bra räddning.

Nu bytte lagen lägen och någon minut senare jobbade Pavic fram ett riktigt bra läge när han tog sig in i straffområdet och efter att varit nära att tappa bollen fick iväg en passning inåt där både Johannesson och Kapcevic fanns men en blåsvart fot kunde rensa.

Öster hann med någon chans till, framför allt i 83e minuten när Helg lyfte in en boll mot Kapcevic, som tyvärr fick lite mycket huvud under nicken som slank i en neslig båge fram till Wicks innan man i 87e minuten jobbade fram ett jätteläge. Helg prickade då en högerhörna mot Kapcevic som placerade nicken lågt vid vänstra stolpen men fick se Wicks göra en jätteräddning.