AKADEMI & UNGDOM

Här växer morgondagens hjältar

På Akademi- och ungdomssidan är målet att bedriva en allsidig och stegrande verksamhet för spelare från 5 år till 19 år. Verksamheten ska byggas på ett breddtänkande, men stegras mot ett elittänkande i de äldsta åldersgrupperna. Öster har ungefär 500 ungdomsspelare och 70 ledare.

Det är förnävarande många som vill börja spela för Östers IF. Är ditt barn intresserad av börja spela för oss?
Gör din intresseanmälan genom att klicka in dig här!

För externa lagsidor/hemsida Akademi & Ungdom – klicka här.

Akademi 13-19 år

Här finns en samverkan mellan skola och fotboll. Öster har ett långvarigt samarbete med Thorén Framtid (årskurs 6-9) och Procivitas (gymnasium). Spelare från tjugo klubbar i Kronoberg representeras genom fotboll i skolan. Vårt U19-lag spelar sedan 2009 i U19 Allsvenskan, vilken är Sveriges högsta serie. Målet för U17 och U19 är att utbilda och utveckla spelarna inför A-lagsfotboll.

Ungdom 5-12 år

Våra yngsta spelare, tjejer och killar som är 5 år, börjar med "Kul med boll". Ungdomsspelarna tränas av välutbildade och duktiga föräldraledare som följer klubbens träningsupplägg och riktlinjer för fotbollsutveckling och glädje.

Spelarutbildningsplan

I föreningens spelarutbildningsplan kan du läsa mer om hur vi bedriver vår spelarutveckling från 5 år upp till 19 år. Här beskriver vi de olika utvecklingsstegen och beskriver träningsinnehållet för varje åldersgrupp i allmänhet, säsong, träningsmängd, träningsmoment och målvaktsträning.

PDF (Uppdaterad 2016-03-29)

Skolor vi samarbetar med