Davids mål räckte inte i genrepet

David Johannesson bjöd på två snygga mål på Gastens IP i genrepet mot Kalmar. Hemmalaget kunde dock vända och avgöra matchen på straff.

KALMAR FF - ÖSTERS IF 3-2 (1-1)
0-1 22 Johannesson
1-1 27 Fejzullahu
1-2 60 Johannesson
2-2 64 Söderqvist
3-2 67 Romario

Malmkvist
Karlsson - Lundgren - Vasilj - Silverholt
Pavic - Drott - Johansson - Helg
Johannesson - Kapcevic

71' Fuhre (Kapcevic)
79' Bajrovic (Johansson)
88' Dzelili (Pavic)

Trupper finns på förbundets matchsida. Se hela matchen eller målen i repris på Smp.se:

JÄRDLER TYCKER:

Det tredje målet är ett sån man hoppas aldrig ska hända och deras första mål är ett riktigt hoolabaloomål som träffar någon på vägen. Det som är värst är att vi inte får behålla ledningarna lite längre nån av gångerna, för då tror jag vi hade kunnat växa lite.

Totala känslan är att när vi är bra, i de perioderna så är vi bättre än Kalmar.  De är bättre första kvarten, sen tar vi över och när vi gör 1-0 är det fullt logiskt. Sedan tappar vi lite och de inleder andra också bra, men när vi väl vågar lira löser vi de flesta situationer bra.

Nu har vi värmt upp och längtar efter tävling. Vi vet våra styrkor och har gjort mål i alla matcher utom en.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Det var hemmalaget Kalmar som hade mest boll i inledningen av årets genrep, men försöken att nå in med bollar till Hiago misslyckades och mynnade flera gånger ut i hyfsade omställningslägen för Öster, bland annat i fjärde minuten när både David Johannesson och Simon Helg sprang på en lång boll från höger men blev avvinkade för en tveksam offside på David.

I åttonde minuten hotade Kalmar med en snabb boll på Diouf, men Fredrik Lundgren hann tillbaka och kunde täcka ut Senegalesens avslut till en resultatlös hörna.

Dryga kvarten in i matchen tog Öster över mer av spelet och började också skapa lägen. I 18e minuten spelade Stefan Karlsson fram Dragan Kapcevic som försökte nå inåt med bollen men Kalmarmålvakten Hägg-Johansson var med på det och täckte bollen så hårt att den stack ut till inkast.

Två minuter senare var det riktigt nära när Calle Johansson spelade fram Simon Helg, som tog sig in i straffområdet och knorrade bollen förbi målvakten men nesligt prickade stolpen.

Målet kom istället två minuter senare. Pavic vann boll efter en Kalmarhörna och spelade ut till Helg som för en gångs skull fanns på högersidan. En fin pass in till Johannesson som kallt lade bollen till rätta och lurade sin försvarare innan han klippte in ledningsmålet nere till höger.

I 27e minuten drog Öster på sig en lite onödig frispark precis utanför straffområdet och när alla trodde att det skulle komma ett skott över muren rullade Viktor Elm den förbi muren på Fejzullahu som precis hållt sig onside och stötte in bollen otagbart för Malmkvist.

Efter målen tappade matchen luft lite. I 35e minuten stod Drott för en fin bollvinst och spelade fram på Helg som tog sig runt och försökte nå in med bollen till Kapcevic i mitten men en försvarare hade turen att få hälen på bollen precis innan den hittade fram. Tre minuter senare var det riktigt nära när Lundgren nickade en lång hörna tätt utanför första stolpen.

ANDRA HALVLEK

Inledningen av andra halvlek blev händelserik. Redan en minut in petade Pavic in en boll till Stefan Karlsson som tråcklade sig ner mot kortlinjen innan han spelade vidare in framför mål till Kapcevic, som dessvärre inte kunde få kontroll över bollen. Direkt i momentet efter ställde Kalmar om och Måns Söderqvist såg ut att kunna ta sig in i straffområdet med en resolut insats av Mario Vasilij satte p för detta.

Hemmalaget tog därefter över mycket av spelet men i 57e minuten stod Johansson för ett jättejobb när han slet djupt nere på egen planhalva där han hårt ansatt av två kalmariter ändå tog sig loss och skickade en bra boll upp mot Pavic, men målvakten hann ut halvvägs till mittlinjen och lyckades stöta undan bollen.

Timmen in i matchen återtog Öster så ledningen. Stefan Karlsson fick bollen från Lundgren och prickade ett perfekt högt inlägg mot Johannesson som mötte vid bortre och tryckte in bollen med pannan.

Inte heller denna gång fick lyckan bli långvarig. I 64e minuten hittade en boll från vänsterkanten olyckligt in till Söderqvist som med ett klassavslut tryckte in bollen i vänstra burgaveln.

Kallduschen kom halvannan minut senare när Öster tillät Kalmar att stiga upp i press, blev stillastående och en stressad Calle Johansson missade en bakåtpass som Fejzullahu högg på och rutinerat sprang in i Malmkvist och fick straff med sig. Denna rullade Romario in nere vid vänstra stolpen, så välplacerat att Malmkvist trots att han gick rätt inte kunde nå den.

Tre minuter senare kunde rullgardinen dragits ner helt när Söderqvist sprang sig fri till vänster och avslutade stenhårt i bortre stolpen men returen kunde Lundgren efter en piruett spela undan.

I matchens slutminuter jobbade Öster så fram två chanser till. Först när Simon Helg efter en lång rush spelade fram inbytte Flamur Dzelili som hade dålig vinkel och avslutade i burgaveln. Strax därefter gjorde Admir Bajrovic ett fint jobb längs vänsterkanten och jobbade fram en sista hörna. Denna landade hos just Bajrovic som klippte till hårt men halvmetern över ribban.