Fem-etta i Halmstad

Det släppte rejält i anfallet mot Halmia. Allra roligast hade Freddy Söderberg, som gjorde hattrick men hade smak på ännu mer.

IS HALMIA - ÖSTERS IF 1-5 (0-2)
0-1 10' Strömberg
0-2 43' Henningsson
0-3 49' Söderberg
0-4 57' Söderberg
1-4 72' Eggertsson

1-5 90' Söderberg

Startelvan:
Nilsson
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Velic - Drott
Henningsson - Strömberg - Rajalakso
Söderberg

78' Birgersson (Rajalakso)
84' J Andersson (Drott)
92' Hafizovic (Söderberg)

Mer statistik på förbundets matchsida.

På artikelbilden rullar Freddy Söderberg in 0-4.
Bilder och video: Andreas Nilsson/bilderna.it

Första halvlek

Öster inledde matchen bäst i det vädermässigt typiskt midsommarambivalenta Halmstad. Redan i matchens första minut lyfte Denis Velic en boll mot Freddy Söderberg som tog sig genom men hamnade ur vinkel och inte kunde få till något avslut.

Därefter föll lagen in i lite avvaktande spel, men i tionde minuten blixtrade Öster till. Strömberg slet sig loss på en boll från Velic och kunde kallt pricka in ledningsmålet till höger om Käck i Halmiamålet.

Minuterna senare bjöd Halmia på ganska bra spel och jobbade fram matchens första hörna, men förmådde inte att kapitalisera på den. I tjugonde minuten såg det farligt ut igen men då gjorde Henningsson ett jättejobb i hemarbetet och kunde rensa bollen ut till inkast.

I en händelsefattig första halvlek satte Öster lite fart igen med knappa kvarten kvar till paus. Först var Henningsson nära att ta sig genom men stoppades av en resolut tryckare från en Halmiaförsvarare. Minuten senare nådde en nickpassning sånär fram till Rajalakso men Käck hann precis ut före.

Minuten senare var det istället hemmalaget som hotade när Gulda och Taube samarbetade fint, men ett gemensamt samarbete av Vasilj (ständigt på rätt plats denna torsdag) och Henningsson avvärjde situationen. Tre minuter senare såg det farligt ut när inlånade Malkolm Nilsson tvingades göra en bra räddning på ett Halmiafriläge som dock i efterhand blev avblåst för offside.

I halvlekens sista minuter började Öster pressa. Först skickade Rajalakso i 41a minuten ett stenhårt lågt inlägg som gick precis utom räckhåll för en framstormande Strömberg. Minuten senare kom ett inlägg från Henningsson på andra kanten som Björkén nickade, där returen hamnade hos Strömberg vars skott Käck kunde styra ut till hörna.

Två minuter senare kom så utdelningen. Söderberg vann boll och spelade ut bollen till Henningsson som pricksköt in 0-2 nere vid högra stolpen. Minuten senare var det nära igen när Strömberg var på väg genom från höger men han revs ner precis utanför straffområdeslinjen och den resulterande frisparken kunde Halmia nicka undan.

Andra Halvlek

Öster kom ut hungriga i andra halvlek och knappa två minuter hade gått när det hettade till igen. Henningsson rundade som så ofta sin försvarare och lyfte in bollen mot mitten där Söderberg fanns i bra läge men en Halmian kunde få pannan på bollen precis innan den nådde Freddy.

Minuterna senare var det ändå dags. Rajalakso nickade ner bollen till Nurkic som avancerade innan han rullade in bollen i mitten där Söderberg mötte och tunnlade in bollen förbi Käck. Nu var Öster stekheta och i 51a minuten kunde fyran mycket väl suttit. Henningsson jagade ikapp en till synes hopplös boll och prickade in den på Söderberg som siktade väl men inte fick så mycket kraft bakom nicken som Käck kunde rädda.

Öster fortsatte rada upp chanser genom Söderberg och Strömberg men i 57e minuten small det igen. Söderberg sprang perfekt genom en halvhjärtad offsidefälla och kunde rulla in en boll till mellan benen på Käck.

Med knappa halvtimmen kvar var Freddy ytterst nära att fullborda ett tolvminuters hattrick när han ännu en gång rann genom och chippade bollen över Käck men fick se den gå i stolpens utsida. Fem minuter senare tvingades Käck göra två riktigt svettiga räddningar. Först tog Strömberg ett hårt avslut från tjugo meter nere vid vänstra stolpen, där Käck hann ner och gjorde en enhandsräddning. Minuten senare var det Rajalakso som väggspelade sig genom och avslutade på ungefär samma ställe men även denna gång kunde Käck avstyra.

Efter ett par minuters bra spel av Öster på högerkanten runt 70e minuten chockade hemmalaget lite strax därefter. Eggertsson klippte till från distans och bollen styrde på en försvarare i en elak båge och gick in precis nere vid högra stolpen.

Målet fick Östers spel att komma av sig lite, och spelet tappade ännu mer tempo i 77e minuten när Käck kolliderade med Vasilj efter en hörna och blev liggande med näsblod ett par minuter.

Tre minuter före full tid gjordes Björkén ner hårt ute på högerkanten, och Velic slog en snabb frispark till Henningsson som var ytterst nära att nå Söderberg med bollen han rullade inåt i banan men Halmia kunde rensa i sista momentet.

När klockan stod på 90 skulle Söderberg ändå få fullborda sitt hat trick. På en bra lyftning från Birgersson stressade han Käck, som helt missade rensningen och en helt fri Söderberg kunde lura bort sista försvararen innan han klippte in 1-5 i tom kasse.

Öster ville ändå gå från speedway- till tennissiffror. I 92 minuten var Strömberg centimeter från att utöka när han drog bollen stenhårt i vänstra stolpen. Matchens sista chans tillföll dock hemmalaget, när Eggertsson i 93e minuten klippte till från distans men Nilsson hade inga problem med att styra ut avslutet till en resultatlös hörna.

Strömberg inledde målskyttet i tionde minuten.

Henningsson slår in 0-2.

Följ Östers IF i sociala medier: