FULL POTT GER HEMMAFÖRDEL

Det blev seger även i Degerfors, vilket innebär att Öster som fullpoängare är på övre halvan av gruppvinnarna och får hemmaplan i kvartsfinalen. Christian Järdler blickar dock redan framåt:

- Starkt att vi går vidare ur denna tuffa gruppen och extra kul med kvartsfinal på hemmaplan. Nu ska vi försöka få nån mer spelare frisk och sedan laddar vi om!

DEGERFORS IF - ÖSTERS IF 1-3 (0-1)

0-1 2 Ljungberg
0-2 58 Andreasson
0-3 68 Kapcevic (straff)
1-3 77 Björndahl

Publik: 168

Öster startade med:
Andersson
S Karlsson - Lundgren - Örnblom - Silverholt
Ljungberg - Silka - Andreasson
Pavic - Kapcevic - Johansson

75' Ahrn (Silka)
82' Larsson (Johansson)
85' Ericsson (Pavic)

Referat kommer under kvällen. Statistik finns på förbundets matchsida.

JÄRDLER TYCKER

"Jag ska säga ärligt att det här är svårt. Dels är Degerfors ett bra lag och det är en svår bortamatch och att hitta rätt efter att man slagit Malmö FF, det är bra.

Jag är jättenöjd med att vi kan vinna här igen, och att vi går genom gruppen med tre raka segrar.

Vi får ett tidigt och väldigt snyggt ledningsmål, men sedan är Degerfors bra och vi får inte grepp om dem. Men samtidigt är vi hela tiden farliga och har ett par målchanser. I andra halvlek tycker jag vi är bättre. Degerfors har fortfarande lite mer boll än oss skulle jag tro, men det är vi som har de farliga målchanserna.

Jäkligt starkt att vi går vidare ur denna tuffa gruppen och extra kul med kvartsfinal på hemmaplan. Nu ska vi försöka få nån mer spelare frisk och sedan laddar vi om!"

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Öster fick en riktig drömstart på sista gruppspelsmatchen. Bara en halvminut hade passerat när Stefan Karlsson blev kapad  en bit in på offensiv planhalva och fick frispark. Denna lyftes in och nickskarvades mot Dragan Kapcevic vid bortre stolpen, som inte fick kontroll på den hårda bollen. I momentet efter fick dock Christian Ljungberg bollen några meter utanför straffområdet, trippade fram ett par steg och pricksköt in bollen högt upp i högra krysset.

Därefter var det som att spelarna togs lite av stundens allvar och man föll tillbaka medan Degerfors hade mycket boll. I tionde minuten kunde detta ha kostat när ett inlägg nickades ut på hemmalagets AIK-lån Gravius som fick hyfsad träff på volley men skickade avslutet dryga halvmetern utanför högra stolpen.

Den chansen satte fart på Öster som på fyra minuter radade upp tre helt okej chanser. I tolfte en magisk skarvning av Calle Johansson fram på en fri Kapcevic som avslutade på målvakten. Två minuter senare rev sig Dragan genom till höger och fick iväg ett lurigt avslut från nära håll som målvakten inte kunde hålla men en försvarare rensade undan returen precis framför fötterna på Anton Andreasson. Ytterligare två minuter senare piskade Mattias Pavic in ett lågt inlägg som missade Dragans fot med någon decimeter och som målvakten hann på innan Calle Johansson hann dit.

Sedan drog man ner på tempot igen men denna gång kändes det mer som man lät hemmalaget hålla i bollen och avvaktade. På den närmsta kvarten noterades ingen egentlig målchans och nästa sak att notera var halvtimmen in i matchen när Oliver Silverholt knoppade en boll upp från egen planhalva på Kapcevic, som såg ut att bli fri men fick se en neslig försvararfot sträcka sig snyggt runt honom och rensa ut bollen till hörna.

Fram till paus var det sedan åter mest Degerfors men även denna gång kändes Öster trygga och enda gången det kändes lite svettigt var i 36e minuten när bollen nickades runt inne i Östers straffområde efter en hörna.

ANDRA HALVLEK

Andra halvlek började nästan lika bra som den första, när Johansson efter bara halvannan minut fick bollen till vänster och tog sig in i straffområdet men inte riktigt fick till avslutet och målvakten kunde avstyra.

Några minuter senare skapade Degerfors sin bästa chans dittills när Björndahl var nära att nå ett inlägg men Tobias Andersson visade att han inte hade frusit fast i kylan utan hann ner först på bollen.

Nu växlade spelet mer men Öster hittade öppningar till vänster genom snabba uppspel. I 55e minuten tog sig Johansson genom och lyfte bollen förbi mål, och tre minuter senare spelade han fram Andreasson som fick se målvakten rädda sitt skott men själv störtade fram och petade in returen ur minimal vinkel.

Knappa tio minuter senare slog Kapcevic en bra boll fram på Calle Johansson, som revs ner i straffområdet av gamle Österbekantingen Oliver Ekroth. På straffen väntade Kapcevic ut målvakten och placerade in 0-3 i en helt tom vänster burgavel.

Det kunde blivit mer. I 72a minuten smekte Pavic fram en boll bakom backlinjen mot Andreasson som endast en bra utrusning av Degerfors målvakt gjorde att han kunde rensa precis innan Anton nådde den.

Till slut skulle det ändå komma ett baklängesmål även i denna match. Nyförvärvet Ortmark slog en låg boll in framför mål där Björndahl mötte upp och kunde stöta in reduceringen i mål.

Hemmalagets eventuella glädje höll dock på att bli kortvarig. Bara minuten senare slog en försvarare en riktig indianare rakt på Johansson, som siktade in sig på vänstra krysset och fick bra fart på bollen men en väl placerad målvakt kunde stöta undan avslutet.

Två minuter före full tid såg det ut att bli ytterligare ett Östermål när inbytte Gustav Ahrn slet hårt och spelade fram Kapcevic som försökte runda Degerforsmålvakten men fick se denne göra en fin räddning där han precis fick handen på bollen innan han träffade Dragan.

I sista ordinarie matchminuten fick Tobias Andersson göra ett sista bra ingripande när Götesson klippte till från straffområdeslinjen men Andersson hade fri sikt och styrde bara ut bollen.

Se höjdpunkter på TV4 Sport: