Inför: Östers IF - Mjällby AIF

EM är över och Östers IF intar återigen Myresjöhus Arena. Mjällby står för motståndet och östertränaren Andreas Thomsson tycker det är skönt att äntligen få spela på hemmaplan igen.

- Jätteskönt att komma hem. Att kunna spela på hemmaplan och att byta om på arenan i vårt vanliga omklädningsrum betyder mycket, säger Thomsson.

Men nu tvingas du spela utan kaptenen Denis Velic som är avstängd, vad innebär det?
- Han betyder mycket för laget. Det är en smart senare som pulserar tempot. Han är bra på att värdera, det är han som ofta bestämmer hur många tillslag vi ska ha, hur fort eller sakta vi ska spela, säger Thomsson.

Vi som rör oss runt laget tycker att det känns som att spelarna inser allvaret nu, stämmer det?
- Ja, förståelsen för att vara inne i "Fabriken Allsvenskan" har truppen nu tycker jag. Att orka ladda om och göra samma saker noga hela tiden. Vi kan inte hitta på världsmästarlösningar nu, vi måste tro på det vi gör. Vi ska fokusera max på det vi gör inom de kritade linjerna, fortsätter Thomsson.

Hur ser du på Mjällby som motstånd, inte minst med tanke på matchen i Hällevik?
- Vi gör en taktiskt och teknisk bra match. Vi har bra chanser att göra fler mål, men vi slumrar till och de får en straff. Det är små detaljer. 70-75 min är bra, men vi måste hålla fokus hela matchen och framför allt sätta våra chanser, avslutar Thomsson.

Truppen mot Mjällby AIF
Alexander Nadj, Joakim Wulff, Patrik Bojent, Mario Vasilj, Juan Robledo, Månz Karlsson, Elmin Nurkic, Johan Andersson, Stefan Karlsson, Marcus Bergholtz, Josef Elvby, Darijan Bojanic, Behar Ferizi, Alexander Henningsson, Johan Persson, Kenny Pavey, Vlado Zlojutro, Pablo Piñones-Arce, Freddy Söderberg.