Poängtapp mot tabelltvåan

I en match där inget av lagen såg ut att aspirera på någon av topplaceringarna i serien kunde gästerna Oddevold ändå känna sig mest nöjda med att ha fått med sig en viktig bortapoäng hem till västkusten.

ÖSTERS IF - IK ODDEVOLD 0-0 (0-0)

Startelva:
Nilsson
Björkén- Vasilj - J Andersson - Nurkic
Drott - Velic
Henningsson - Strömberg - Wihlborg
Söderberg

64' Shaze (Drott), M Johansson (J Andersson)
74' Birgersson (Strömberg)

Mer statistik finns på förbundets matchsida.

Alla bilder/video: Andreas nilsson/bilderna.it

Highlights från matchen - OSTERPLAY.SE

Första halvlek

Öster inledde precis som i senaste matchen ganska piggt mot Oddevold, och redan i andra minuten tvingades bohuslänningarna spela tufft för att stoppa Alexander Henningsson. Frisparken lyfte Wihlborg in framför mål där den styrdes men dessvärre på gästernas målvakt Erik Dahlin. Strax därefter fick Östers målvakt för dagen, inlånade Malkolm Nilsson, göra sitt första ingripande när han utan bekymmer kunde plocka ner ett inlägg från Oddevolds högerkant.

I fjärde minuten var det så hemmalagets tur att försöka igen när Söderberg lyfte ett inlägg mot Henningsson i bra position men bollen gick decimetern för högt för att yttern skulle kunna få pannan på den. Öster fortsatte lyfta upp spelet och i åttonde minuten jobbade man fram matchens första hörna, som nickstyrdes ut men där Wihlborg fick på ett ganska bra avslut som Dahlin tyvärr kunde parera.

Gästerna tog sig runt bra på kanterna och knappa kvarten in i matchen kunde det blivit farligt när Mikaelsson jobbade sig runt på högerkanten men Malkolm Nilsson var än en gång med bra och plockade inlägget innan det kunde ställa till skada.

Drygt en fjärdedel in i matchen fick gästerna en ganska solklar frispark i fa4rligt läge metern utanför straffområdet på högerkanten - ett läge som blev farligt när Kasumovic lyfte in en boll som Mollapolci nådde först på men styrde en bra bit över mål. 30e minuten fick målvakt Nilsson sträcka ut ordentligt när Stanisic placerade ett avslut nere vid vänstra stolpen men Halmstadlånet visade klass och styrde bollen ut till hörna.

Direkt efter hörnan kunde Öster ställa om och hota - först genom bra jobb från Strömberg på högerkanten och ett inlägg som sånär nådde Wihlborg, och i andravågen genom en lyftning in från vänsterkanten där Söderberg cykelsparkade bollen en bit över.

Mot slutet av halvleken var det gästerna som kom till mest avslut. I 39e minuten hotade man genom ett stenhårt avslut från distans som dessbättre gick metern utanför Nilssons vänstra stolpe. I andra stopptidsminuten var man nära att få ett bra omställningsläge, men då räddade Johan Andersson dagen genom att lyfta bollen över anfallaren och sedan nicka bak den till Nilsson som kunde lugna ner situationen.

Andra Halvlek

Henningsson utmanade direkt tre minuter efter paus när han rundade sin försvarare och spelade in bollen mot Söderberg, som tyvärr gick omkull i kampen om bollen. Öster fortsatte dock pressa på och fem minuter senare kunde Henningsson, trots tuff uppvaktning, lyfta över bollen till Wihlborg som lyckades ta sig förbi en försvarare på väg inåt i plan men sedan hamnade för långt från bollen som rensades undan. Därefter visade Öster stundtals prov på bra passningsspel men tog sig sällan genom Oddevolds defensiv.

Med knappt en fjärdedel kvar av matchen kunde inhoppade HBK-lånet Marcus Johansson blivit matchhjälte. Efter en högerhörna som nickats via Henningsson och Velic hittade bollen in till den långe mittbacken som tryckte till bollen bra med pannan, men Oddevolds målvakt stod för en paradräddning när han fredade sina nätmaskor. Minuten efter utmanade Strömberg på en lyftning från höger men även då kunde Dahlin avstyra.

Fyra minuter före full tid såg det lovande ut. Nurkic fick bollen från Wihlborg och spelade snett bakåt där Birgersson fyllde på och fick fin träff men det stenhårda avslutet stack halvmetern över ribban. Öster pressade på för ett mål den tid som var kvar och på två minuters stopptid kunde det gett utdelning när Wihlborg klippte till utifrån och bollen gick strax utanför högra stolpen - men bara centimeter framför tårna på Söderberg som slängde sig och sånär nådde att styra bollen mot burgaveln.