Roberth Björknesjö ny tränare i Östers IF

Foto: Andreas Nilsson

(Artikeln uppdaterades 2013-12-30 kl 16:51)

Vid eftermiddagens presskonferens presenterade Öster sin nye huvudtränare i Roberth Björknesjö, närmast från Brommapojkarna.

Vid sin sida kommer han att ha Peter Wibrån som assisterande tränare. Tillsammans kommer de leda Östers trupp i Superettan 2014.

Klart är också att Evguenij Kouznetsov fortsätter som tränare för U17 och att Jan "Lill-damma" Mattsson blir assisterande tränare för både U17 och U19. Vem som blir huvudtränare för U19, kommer stå klart inom de närmaste dagarna.

- Vi är nöjda med att kunna presentera Roberth som ny tränare för A-laget. Vi har jobbat hårt för att hitta rätt person och vi tycker att Roberth matchar vår bild av vem vi vill ska leda och träna laget, säger Jens Magnusson i Östers Sportgrupp.

- Härmed har vi kommit en bit på vägen och det känns riktigt bra att även tränarstaben kring våra U-lag nu snart är komplett. Att "Lill-Damma" blir kvar är något vi är mycket glada för då hans hjärta finns hos Öster och själv känner att han brinner för sitt nya uppdrag i föreningen. Jag vill också betona att "Lill-Damma" också kommer bistå med sina resurser även i A-truppen, fortsätter Jens.

- Vi har jobbat och jobbar hårt varje dag för att kommande säsong skall bli riktigt bra. Trots att det återstår mycket arbete och många tuffa beslut som en följd av degraderingen, så känner vi en stor framåtanda i klubben och vi ser positiva målbilder för att genomgå vårt "stålbad", avslutar Jens.

- Det här känns helrätt och jag ser bara möjligheter och utmaningar i mitt uppdrag. Efter att ha resonerat med familjen, var det inte svårt att ta beslutet i att träna Östers IF kommande säsonger, säger Roberth Björknesjö.

- Allt har gått fort och vi har inte hunnit komma in på några detaljer kring laget, arbetssätt osv... men jag tycker det ska bli mycket spännande att jobba ihop med Peter Wibrån och övriga i teamet runt laget och föreningen, avrundar Roberth.

Foto: Andreas Nilsson