Robin Malmkvist vänder hem för tvåårigt kontrakt med Öster!

Vi är stolta över att idag få hälsa hemvändaren Robin Malmkvist varmt välkommen tillbaka till Östers IF!

Under eftermiddagens presskonferens meddelade sportchef Matias Concha att den tidigare Assyriska-målvakten Robin Malmkvist skrivit på ett tvåårigt kontrakt för Öster.

– I Robin får vi en erfaren målvakt som under många år spelat på en hög nivå. Att Robin är en hemvändare med historia i föreningen är av stor vikt i vårt arbete att behålla klubbens identitet och själ. Robins personlighet kommer bygga vidare på och utveckla vår redan starka lagsammanhållning, säger sportchef Matias Concha.

Robin själv ser fram emot att få vända hem till Öster igen:

– Östers IF betyder oerhört mycket för mig och jag är väldigt tacksam för att klubben ville ha hem mig. Det var Öster som tidigt gav mig chansen i seniorsammanhang och som därigenom betytt mycket för min fortsatta karriär. När jag nu blev erbjuden ett kontrakt kände jag att det var dags för mig att betala tillbaka till föreningen.

Det är ett tag sedan du lämnade Öster, vad har hänt i din karriär sedan dess?

– Jag lämnade öster 2010 för spel i Halmstad BK där jag spelade en säsong. Därefter lånades jag ut till Tromsö i Norska Tippeligan. Det året kom vi tvåa i ligan och det silvret var väldigt stort för för mig. Efter det vände jag hem till Sverige och skrev på ett tvåårigt kontrakt för Assyriska i Södertälje. Sammanlagt blev det fem år i Assyriska – och nu är jag tillbaka på hemmaplan igen.

Vilka är dina personliga och lagets mål inför 2017?

– Jag har höga krav på mig själv och känner att jag har mycket att bevisa som spelare i Östers IF. Klubben gav mig chansen att få spela allsvensk fotboll redan som 18-åring så det är dags för mig att visa vad chanserna jag fick resulterat i.

Vi önskar Robin varmt välkommen tillbaka till klubben!