Robin Strömberg klar för Östers IF

Robin Strömberg blir Tillsammans Tillbaka-spelaren. Den 23-årige forwarden har idag skrivit på för två år i Östertröjan.

Robin Strömberg kommer närmast från Mjällby AIF och är trots sin ringa ålder en meriterad spelare med 54 allsvenska matcher för blekingeklubben. Värvningen har kunnat möjliggöras via Tillsammans Tillbaka-kampanjen som genomfördes under 2014.

Robin är född 1992 i Tollarp. Skåningen har tillhört Mjällby AIF sedan säsongen 2009.

Den gångna säsongen spelade han 24 allsvenska matcher och han noterades för två mål och en assist. Kuriosa är att hans farbror, österikonen Peter Strömberg, vann SM-Guld med klubben 1978 och 1980.

Klubbchefen Jens Magnusson om nyförvärvet:

- Robin passar perfekt in i den spelarprofil som vi letat efter. Det är en framtidsman som vill vara med på resan uppåt i seriesystemet och som kommer att tillföra vårt offensiva spel flera dimensioner. Han är användbar både i en roll som forward och på mittfältet. Vi har, i konkurrens med flera andra klubbar högre upp i systemet, vunnit dragkampen om Robins underskrift och som gör sin första träning redan under fredagen. Det känns mycket bra. Vi är glada och tacksamma över alla som bidragit till kampanjen Tillsammans Tillbaka, vilken också möjliggjort värvningen av Jonathan Drott och Mehmed Hafizovic.

Dagens nyförvärv om sina möjligheter och roll:

- Jag ser det här som en j-kla möjlighet. Det känns mycket bra att få komma till en av landets största klubbar vad gäller faciliteter, möjligheter och ambitioner. Jag gillar offensiv fotboll, tycker om boll, har ett bra skott, bra instick och jag trivs som släpande forward.

Spelare med kontrakt 2015: Emil Andersson, Elmin Nurkic, Johan Andersson, Karl-Johan Lindblad, Mario Vasilj, Denis Velic, Otto Eriksson, Mehmed Hafizovic, Alexander Henningsson, Simon Wennerhag, Andreas Wihlborg, Andreas Birgersson, Jonathan Drott, Freddy Söderberg, Patrik Bojent, Josef Elvby, Jonatan Rehnström och Robin Strömberg.

Spelare som lämnat truppen: Tibor Joza (lån Falkenbergs FF), Alexander Nadj, Oscar Berglund, Jonas Hellgren, Vlado Zlojutro, Alhaji Gero, Marcus Bergholtz, Robertino Kljajic och Joakim Lindner.