Tung förlust i rödblå kampen

Efter en ganska chansfattig match förlorade Öster efter ett sent mål av Örgryte, och Christian Järdler var inte nöjd efter matchen.
"Jag är jättebesviken , vi förlorar en match som vi inte bör förlora."

ÖRGRYTE IS - ÖSTERS IF 1-0 (0-0)

1-0 78 Paulson
Publik: 1327

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Andreasson - Drott - Silka - Helg
Johannesson - Kapcevic

46' Johansson (Johannesson)
69' Ljungberg (Andreasson)
77' Joao Pedro (Silka)

Mer statistik på förbundets matchsida

JÄRDLER TYCKER:

"Jag är jättebesviken , vi förlorar en match som vi inte bör förlora. Vi är inte riktigt där fullt ut. I matcher som är såhär jämna kan du inte räkna med att få mer än tre-fyra bra lägen och när vi då inte sätter dem så blir det svårt.

Det känns tufft, vi har tre matcher nu utan poäng, tre uddamålsförluster som känns jättejobbiga.

Gräsmattan var svårhanterad, det var många som halkade och svårt att kontrollera bollen. Men då handlar det om att vinna fler andrabollar, vinna fler dueller och hinna på lösa bollar och det gör vi inte tillräckligt många gånger."

Se höjdpunkter på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Med undantag för en hyfsad Österpress alldeles i inledningen av matchen, där Anton Andreasson nog skulle haft en frispark precis utanför straffområdet i tredje minuten skapades inte mycket.

Hemmalaget bjöds på en chans i nionde minuten efter slarv av Östers mittfält så att Fuhre kunde vinna boll och spela Ludwigson som skruvade bollen strax utanför vänstra stolpen.

Dryga tjugo minuter in i matchen visade Öster upp en period av mer organiserat spel. Först stod Simon Helg för en fin mottagning på en lång boll men fick inte bollen med sig in längs kortlinjen. Minuten efter prickade Oliver Silverholt en cross från mittlinjen upp på Andreasson som missade lite i passningen bak mot Stefan K och en försvarare kunde sno åt sig bollen.

I 26e minuten kom så läget som borde resulterat i ett ledningsmål. Andreasson slog en lång boll ut på Helg, som lade ett bra inlägg in på en helt ren Dragan Kapcevic. Denne kom fel på bollen och skickade nicken en bra bit över ribban istället för på mål.

Tre minuter senare blev det stökigt och farligt framför Östers mål, men en bra räddning av Malmkvist och ett par rejäla hockeytäckningar av utespelare kunde styra upp situationen.

Efter det tappade halvleken allt tempo och ingendera laget var särskilt nära, Östers enda chans var en finurlig lyftning av Silka i 43 minuten över backlinjen mot Johannesson som gick rätt men var halvsekunden efter ÖIS målvakt till bollen.

ANDRA HALVLEK

Båda lagen såg hetare ut direkt efter paus. För Östers del väggspelade sig Andreasson fram och var nära att kunna ta sig in mot mål innan en rutinerad backinsats ledde till inspark och för ÖIS del spelades bollen in från höger där ett lågt avslut dock inte kunde hota Malmkvist - båda händelserna första två minuterna.

Fem minuter in i andra fick Robin Malmkvist göra en riktigt kvalificerad räddning när Montiel väl billigt fick ta sig in i straffområdet och avslutade stenhårt mot första stolpen där Malmkvist täppte till och styrde ut till hörna.

Minuten senare lyfte Drott in bollen på Kapcevic, som nickade fram bollen mot inhoppade Calle Johansson, men dennes försök att klippa till på volley stoppades i sista sekund av en försvarare som petade undan bollen.

Efter en svalare period började lagen med dryga tjugo minuter kvar att byta chanser igen. Nyss inhoppade Christian Ljungberg visade offensiva takter när han bröt fram till vänster och försökte nå in till Silka, en passning som bröts precis vid Östermittfältarens fot.

Några minuter senare kom nästa läge där Öster borde tagit ledningen. Calle Johansson stod för ett jättefint förarbete när han tog sig fram till höger och rullade in bollen till Silka, som försökte placera in bollen nere till vänster men inte fick bättre träff än att Lukic i ÖIS mål kunde rädda.

Istället kom det ett mål åt andra hållet minuterna senare. Paulsson väggade med Montiel och sprang sig fri innan han rullade in 1-0 i bortre burgaveln.

Av den anstormning man hade hoppats på för att utjämna fick vi inte se mycket, och det var Örgryte som stod även för nästa målchans, minuten före full tid. Slarv i Öster lämnade Altemark-Vanneryr nästan fri och anfallaren hade nog halvt börjat fira målet när han kände vilken träff han fick stenhårt upp mot högra krysset, men en fantastisk enhandare av Malmkvist styrde bollen ovanför ribban.

På stopptiden skapade Öster sedan ett par hyfsade målchanser. Calle Johansson skickade iväg ett rappt avslut från nära håll som Lukic med viss möda kunde rädda. Tjugo sekunder senare nickade Fredrik Lundgren från nära håll så Lukic tvingades släppa retur men då hann Kapcevic inte fram. I 93e minuten var Joao Pedro nära när han snodde åt sig bollen, vände snabbt och slog ett lågt avslut men inte heller denna gång fanns någon Österspelare på plats på den farliga returen.