Underbar upphämtning i Degerfors

Ett tidigt baklängesmål sänkte inte Öster, som nötte på och till slut kunde lämna Stora Valla med tre välförtjänta poäng.
- Sett över 90 minuter tycker jag det är fullt rättvist och jag är jättenöjd med killarnas insats, konstaterar Christian Järdler.

DEGERFORS IF - ÖSTERS IF 1-3 (1-0)

1-0 6 Wright
1-1 52 Johansson
1-2 84 Johansson
1-3 92 Johannesson

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Andreasson - Silka - Drott - Helg
Kapcevic - Johansson

70' Johannesson (Kapcevic)
88' Örnblom (M Karlsson), Vasilj (Andreasson)

Se höjdpunkter på TV4 Sport:

Järdler tycker:

"Vi kommer inte ut rätt och hamnar fel i pressen och jag tycker Degerfors är det bättre laget den första kvarten. De gör ett ganska billigt mål men det är ändå rättvist att de tar ledningen.

Sedan får jag ändå påstå att vi tar över matchbilden rejält. Vi skapar inga jättechanser men för spelet bra och har boll runt deras straffområde.

Vi är nöjda i halvtid med hur spelet ser ut, men medvetna om att det är resultat som räknas. Sedan får vi 1-1 ganska snabbt och helt rättvist.

Resten av matchen har vi under kontroll, förutom en farlig kontring där Månz räddar oss är det ingen fara. Jag är jättenöjd med vinsten och killarna."

FÖRSTA HALVLEK

Öster var nära att få en ny drömstart när man gästade Degerfors på klassiska Stora Valla. I tredje minuten prickade Oliver Silverholt ett inlägg mot bortre stolpen där Calle Johansson drog till direkt på volley men hemmalagets målvakt Dario Miskic stod för en riktigt bra insats när han plockade bollen.

Ledningsmålet föll istället snöpligt åt andra hållet tre minuter senare, när Kevin Wright tog ett till synes ofarligt avslut från distans som studsade olyckligt och slank in nere vid vänstra stolpen.

Efter målet tappade Öster planen och hemmalaget kunde styra alldeles för mycket en stund, men utan att kunna hota ordentligt.

Kvarten in i matchen började Öster så ta tillbaka initiativet och fick en frispark metern utanför straffområdet efter att Johansson gjorts ner. Simon Helg skickade frisparken hårt men väl rakt på målvakten.

Därefter upprepades samma mönster ett flertal gånger fram till paus: Öster jobbade sig fram på vänsterkanten och stod gång efter gång för bra framspelningar på endera Helg eller Dragan Kapcevic, men fastnade endera på Degerfors fysiska backar eller sökte spelvägar inåt där avslutet slutligen fastnade på täckande spelare.

ANDRA HALVLEK

Öster fortsatte på inslagen väg efter paus, men med högre press och hemmalaget kändes omedelbart stressade. Efter flera halvchanser var det ytterst nära i 49e minuten när Helg efter lindans på kortlinjen serverade Kapcevic, som placerade bollen förbi målvakten men fick se Wright rädda på mållinjen.

Nu var dammluckan ändå öppen och tre minuter senare kom också kvitteringen. Anton Andreasson spelade in i mitten där Calle Johansson kämpade sig förbi två försvarare innan han prickade in bollen under målvaktens högra arm

Mindre än fem minuter senare trodde de tillresta rödblå att vändningen var ett faktum när Silka slog en bra boll fram på en fri Andreasson, som försökte placera bollen förbi målvakten men denne kunde bromsa bollen tillräckligt för att en mittback skulle hinna ikapp innan den nådde mållinjen.

Mitt i en lång rad Österchanser kunde det i 60e minuten blivit riktigt farligt när De Bruijn spelade fram en helt fri Björndahl, som försökte placera in bollen i höger burgavel men fick se Månz Karlsson sätta foten mellan.

Efter en lång period av ställningskrig - med klart övertag för Öster - kom ledningsmålet till slut i 84e minuten. Helg tog sig fram till vänster och spelade in bollen mot inhoppade David Johannesson som hoppade över, vilket gav Calle Johansson fritt fram att dunka upp 1-2 i nättaket.

Efter Östers ledningsmål jagade hemmalaget lite, men det kom inte som någon jättestor överraskning när Silverholt i andra stopptidsminuten kunde rensa bollen på en ursinnigt jobbande Johannesson som slet sig loss, rundade målvakten och kunde placera in 1-3.