Uttåg ur cupen trots seger

Öster hade inte marginalerna med sig i sista gruppspelsomgången av Svenska Cupen. Trots att två David Johannesson-mål gav seger mot Varberg slutade man på samma poäng och målskillnad som IFK Göteborg, vilka därmed gick vidare på högre ranking.
- Det känns riktigt tufft att man blir bortdömd av en sån regel, säger Christian Järdler.

ÖSTERS IF - VARBERGS BOIS  2-1 (0-0)
58 1-0 Johannesson
93 1-1 Bergman
95 2-1 Johannesson
Publik: 953

Malmkvist
Lundgren - Vasilj - Silverholt
Karlsson - Pavic - Silka - Johansson - Helg
Johannesson - Fuhre

61' Drott (Johansson)
73' Örnblom (Pavic)
81' Bajrovic (Fuhre)

Statistik på förbundets matchsida. Se höjdpunkter på TV4 Sport:

JÄRDLER TYCKER:

Det känns riktigt tufft att bli bortdömd av en sån regel. Vi har exakt samma poäng och målskillnad, då är det nästan en större prestation av oss att ligga där än det är för Göteborg.

Det känns tufft för killarna, de gör egentligen tycker jag en väldigt bra fotbollsmatch. Vi gör precis det vi vill göra och de förtjänar att få vinna och gå vidare. Det är två centimeters marginal på ett stolpskott.

Om man zoomar ut och ser det stora gör vi en väldigt bra fotbollsmatch och det är inget snack om att vi ska vinna denna.

Det hade varit jäkligt kul att ta sig vidare och få fler tävlingsmatcher. Det som är bra med att det blir träningsmatcher nu är att vi har en väldigt frisk trupp och kommer ställa upp lite annorlunda på fredag. Nu blir allt fokus på Superettan igen och vi kan låta hela truppen spela igen, annars hade vi kanske spelat med samma lag nästa match igen.

De som kommer in idag som inte startade mot Göteborg gör det bra, vi har en bra situation i truppen.

FÖRSTA HALVLEK

Det var bara seger som gällde för Öster i sista gruppmatchen och laget visade att man var väl medvetna om detta och inledde med hård press. Redan efter tretton sekunder(!) stressade David Johannesson hallänningarnas målvakt Pyzdrowski så denne rensade bollen rakt på "Älgen" men returen studsade nesligt en bit utanför stolpen.

Halvannan minut senare lirkade Simon Helg in bollen genom de grönsvartas backlinje mot Lars Fuhre som var på väg att bli fri men föll i kamp med förre Österspelaren Joakim Lindner.

Efter hög Österpress i inledningen stack Varberg upp och fick frispark några meter utanför straffområdets högra hörn i åttonde minuten och det blev farligt direkt. Girmai skickade bollen mot första stolpen där Robin Malmkvist motade den ut till högerhörna. Efter en kort variant skickade Girmai ett riktigt bra inlägg hårt parallellt med mållinjen med dessbättre fanns ingen medspelare på plats.

Öster fortsatte ligga bakom det mesta men det dröjde till 28e minuten innan det blev riktigt farligt. Då slog Stefan Karlsson en bra boll in mot mitten där Fuhre mötte med pannan och nickskarvade precis utanför vänstra stolpen.

Fuhre var nära även minuterna senare när han sprang sig fri på en fantastisk boll från Mattias Pavic men avslutade på Pyzdrowski och returen studsade på en försvarare halvmetern utanför högra stolpen.

Fem minuter senare var det Johannessons tur att springa sig fri efter en snabb frispark och trots en hyfsad knuff i ryggen fick han iväg ett avslut som målvakten bara med viss möda kunde mota.

Trots mycket Öster var det två Varbergslägen som utmärkte sig före paus. Första sprang sig Ejupi helt fri men blev avvinkad för offside och i 44e minuten var Vanneryr genom men föll enkelt i duell med Lundgren och fick inte det önskade domslutet med sig.

ANDRA HALVLEK

Öster inledde rappast efter paus och Johannesson var flera gånger nära att få utdelning på sitt höga jagande. I 52a minuten tvingade han Pyzdrowski att ge sig ut och nicka undan bollen, en rensning som hamnade hos Pavic men denne prickade inte mål med sitt höga distansskott.

I 58 minuten kom så ledningsmålet. Johannesson slank fram på ett inkast, avslutade or liten vinkel förbi målvakten i bortre stolpen men dök själv på returen och piskade in bollen i nätet.

Tre minuter senare var det nära igen när Silka smekte in en boll förbi backlinjen som Johannesson såg ut att hinna på men en knuff i ryggen fick honom ur balans och försvaret kunde få undan bollen. Ytterligare fem minuter senare halvsnubblade sig Johannesson genom straffområdet innan han fick iväg ett skott som täcktes av en back, och på returen var det riktigt nära när Simon Helgs avslut gick precis utanför högra stolpen.

Ur nästan ingenting kom sedan med kvarten kvar ett jätteläge för gästerna när Ejupi tryckte till från 25 meter mot vänstra krysset men Malmkvist kunde styra bollen över ribban för en resultatlös hörna.

Varberg hann även med sista chansen på ordinarie tid när Vanneryr tog sig fram och avslutade lågt mot högra stolpen där Malmkvist kunde trycka ut bollen till hörna.

I första stopptidsminuten, nästan precis samtidigt som Sirius kvitterade till 2-2 i Uppsala var det ytterst nära ett 2-0 som då hade tagit Öster till slutspel. Simon Helg spelade fram Bajrovic som lyfte bollen förbi Pyzdrowski i stolpens insida, men returen studsade ut i famnen på målvakten.

Istället kunde gästerna utnyttja Östers jakt på ett gruppavgörande mål och i 93e minuten hamnade Jakob Bergman alldeles fri, drog kallt Malmkvist och placerade in bollen till 1-1.

Efter lite mankemang med ljuset pressade Öster hårt och i 95e minuten slog Stefan Karlsson ett stenhårt inlägg via målvaktens hand till Johannesson som tryckte in segermålet med pannan.

Detta räckte ändå inte för att gå vidare då Göteborg är högre rankat och därmed tog kvartsfinalplatsen trots identisk poäng och målskillnad.