Viktig seger i premiären

Isaac Shazes första mål i Östertröjan blev otroligt viktigt, men ghananen var även i övrigt bäst på plan - i konkurrens med Rasmus Rydén som stod för flera kvalificerade räddningar.

NORRBY IF - ÖSTERS IF  0-1 (0-0)
0-1 54' Shaze

Publik: 675

Öster startade med:
Rydén
Björkén - Vasilj - Lindblad - Bojent
Shaze - Drott
Henningsson - Strömberg - Nurkic
Söderberg

65' Rajalakso (Strömberg)
74' Hausenkamph (Henningsson)
91' Birgersson (Söderberg)

Alla bilder av Andreas Nilsson/bilderna.it

Hemmalaget inledde piggast på Borås Arena, och efter bara en halvminut blev det farligt när Alen Krasnici stressade Österförsvaret vilket ledde till att Lindblad och Rydén sprang ihop och bollen slank ut till hörna. På denna nådde Krasnici högst men hans nick gick lyckligen en halvmeter utanför vänstra stolpen.

Det dröjde till fjärde minuten innan Öster fick till ett strukturerat anfall efter att Shaze gjort en bra brytning och spelat upp bollen, men i sista passningen stack bollen för snabbt på konstgräset och anfallet rann ut i intet. Fyra minuter senare såg det åter ut att unna bli farligt när Öster spelade upp på högerkanten, men än en gång ville man för mycket och en snygg passning för mycket avrundade anfallet.

Tio minuter in i matchen kom så det första som liknade en riktig chans för Öster. Henningsson spelade ut bollen till Björkén, som gick själv och valde att ta avslut själv, ett avslut som tyvärr hamnade en bra bit utanför högra stolpen.

Knappa kvarten in i matchen bjöd Öster hemmalaget på en jättechans. Ett slarvigt uppspel skänkte boll till Yarsuvat, som kallt spelade fram en fri Osmanagic till ett läge där Rasmus Rydén fick visa sin klass med en räddning som visade varför han är en fantastisk värvning för ett division ett-lag.

Fem minuter senare kom en situation som lär diskuteras. Robin Strömberg väggspelade sig in i offensivt straffområde och föll på en försvarare, men domaren tyckte att han sökte straff och viftade avvärjande. 25 minuter in i matchen såg det farligt ut. Norrby spelade in bollen från höger och Krasnici kunde klippa till från nära håll men drog lyckligen bollen över.

Halvlekens bästa chans kom med tretton minuter kvar till paus efter att Björkén jobbat fram en hörna. Denna lyftes in av Bojent och nickades av Henningsson förbi Norrbymålvakten men räddades av en försvarare på mållinjen och skickades ut till en vänsterhörna.

Sju minuter före paus hotade hemmalaget igen, när man lyfte fram en boll mot Yarsuvat som trots dålig vinkel kunde utmana Rydén med ett volleyavslut som målvakten dock säkert plockade ner. Därefter hände inte mycket mer än ett halvläge för Norrby två minuter före paus och ett synnerligen välmotiverat gult kort på hemmalagets Patric Snygg innan signalen gick för halvtid.

Andra halvlek

Andra halvlek inleddes böljande men chansfritt. Nio minuter in i halvleken small det dock till. Isaac Shaze spelade ut bollen till Söderberg, och tog därefter en egen löpning in i straffområdet där han fick tillbaka bollen och snyggt klippte in ledningsmålet.

Bara minuten senare blev det farligt två gånger om. Först på ett inlägg som Yarsuvat språngnickade och Rydén gjorde en jätteräddning på, och strax efter den påföljande hörnan genom ett tungt avslut tätt utanför av Briar Faraj.

Hemmalaget fortsatte jaga och tjugo minuter in i halvleken testade Kurbegovic Rydén med ett skott utifrån och på den resulterande hörnan fick Ekvall bollen i ett farligt läge i mitten men avslutade över mål.

Med kvarten kvar var Öster nära att stänga matchen efter att Shaze fått en boll till skänks från Norrbyförsvaret. Ghananen gick själv innan han levererade en perfekt boll in mot Hausenkamph i drömläge framför mål, men Haus hade otur med bollen som studsade precis före tillslag och stack förbi foten.

Två minuter senare var det nervöst när hemmalaget lyfte in en frispark i Östers straffområde och Ricky Yarsuvat föll när han försökte nå bollen för en nick, men domare Klitte såg att anfallaren först slagit bollen med handen och delade ut ett gult kort.

Åtta minuter före full tid ville stora delar av publiken - de rödblå - ha straff när Rajalakso jobbat sig in i offensivt straffområde och såg ut att bli nedriven av minst en av två försvarare, men domaren tyckte inte det berättigade en avblåsning.

I 87e minuten var Norrby istället ytterst nära att kvittera när Krasnici kom fri med Rydén, som gjorde en bra räddning och fick hjälp av Vasilj att rensa när bollen ändå fortsatte mot mål. Strax därefter stack Söderberg på vänsterkanten och såg att han hade Hausenkamph med sig, men Norrbymålvakten Krasniqi läste spelet väl och gick ut och bröt passningen innan den nådde fram.

Öster hann med matchens sista chans i slutminuterna. På tre minuters stopptid stack Birgersson upp på vänsterkanten och hade Rajalakso och Hausenkamph med sig till höger, men fick inte tillräckligt lyft i sin lobbpassning utan Krasniqi kunde plocka den.