A-lagets boktips inför läslovet

Sedan två år tillbaka driver Östers i Samhället projektet ”Sida vid sida” där spelare från A-laget besöker skolor och läser högt ur böcker som är noga utvalda av bibliotekarier och pedagoger. Böckerna har olika teman och karaktärer och med stöd av pedagogerna ska spelarna sedan diskutera böckerna med klassen. Genom projektet vill vi bygga barns identitet som litteraturläsare, stimulera fantasi, ge nya inblickar, ge barnen en gemensam upplevelse och träna dem i att leva sig in i andras tankar och skapa empati för andra.

Projektet är en del av den satsning som Skolverket gjort tillsammans med läsrörelsen där man vill få fler barn att läsa och kombinera läsning och rörelseglädje. Många av eleverna på skolorna runt om i Växjö älskar att spela fotboll och drömmer om att i framtiden få spela i ett lag som Östers IF. Därför ser vi det som en självklarhet att vara goda förebilder och stimulera läslusten. För självklart blir det också en hel del fotbollsspelande, autografskrivningar och härliga samtal och möten även utanför klassrummen.

Efterfrågan från Växjös olika skolor om att få ett besök från Östers IF har varit stort och tyvärr är tiden begränsad för våra spelare. Därför har vi nu tillsammans med Niklas Söderberg, Jesper Westermark, Adam Bergmark Wiberg, Månz Berg, Vladimir Rodic och Isak Magnusson spelat in en film med sex stycken boktips för åk 4-6 så att hela Växjö skall kunna få ta del av detta och kanske låna sin favoritbok inför läslovet. Här ger spelarna sina bästa boktips och förklarar också varför de tycker att läsning är så viktigt.

Det har varit fantastiskt att se hur elevernas motivation och intresse för läsning ökat varje gång spelarna öppnat böckerna och sina hjärtan när de läst hos klasserna. Nu hoppas vi att spelarnas boktips når ännu fler och att man kan inspireras till läsningen under lovet, säger CSR-ansvarig Sara Lennqvist.

Filmen har via Växjö kommun distribuerats till stadens skolor och vi hoppas såklart att ni hinner se boktipsen innan lovet. Annars går det givetvis lika bra att göra det efteråt. Om ni har möjlighet får ni gärna höra av er till spelarna och berätta vad ni tyckte om tipsen och vilka böcker ni läst.

Maila då era hälsningar till: sara.lennqvist@ostersif.se

Du hittar filmen här: Bokstips - Öster i Samhället - YouTube

Trevlig läsning!