STYRELSEN

Jonas Karlsson, ordförande
Styrelseordförande för Östers IF sedan 2017 och ledamot sedan 2011. Jonas har en bakgrund som revisor men har även arbetat som CFO för ett antal bolag som Norsk Hydro Aluminium AB, ProfilGruppen AB, OBOS Sverige AB, Holmgrens Bil AB och Fastighetsbolaget Emilshus AB och arbetar nu som finansiell konsult genom egen verksamhet. Bor sedan ett antal år tillbaka i Växjö och är född och uppvuxen i Lenhovda.

Sven Johannesson, ledamot
Uppväxt i Växjö och Östersupporter sedan barnsben. I sitt dagliga arbete jobbar Sven som skattejurist på Deloitte med hela Småland som arbetsfält. De egna fotbollsmeriterna som spelare är blygsamma med division fyra som högst. Efter att varit ifrån stan i 15 år flyttade familjen tillbaka till Växjö 2001 och bor i en villa på Öster. Sven har under cirka tio år varit ungdomsledare i bland annat Östers IF och har haft hand om 92:orna. Sedan 2009 har han haft uppdrag och suttit med i huvudstyrelsen som bl.a. ordförande under fyra år. Om han inte jobbar eller är engagerad i fotbollen, är det golf och Glasrikets GK samt familjen med barnbarn som gäller. Målet med uppdraget i Östers IF är att utveckla föreningen till att bli Allsvensk på alla nivåer. Öster ska vara i topp när det gäller att ta fram egna spelare som får en bra utbildning på alla sätt samt vara det självklara alternativet i Småland när det gäller rekrytering.

Henrik Stridh, ledamot
Ledamot i Östers IF sedan 2011 med ansvar för dotterbolagen Öster Arena AB och Fotbollsfastigheter i Växjö AB. Vid sidan av engagemanget i Östers IF arbetar Henrik med fastighets- och företagsutveckling genom bolagen Värendshem AB, Hortus Group AB och Quantify AB. Född och uppvuxen i Växjö och har spelat fotboll i flera av stadens lag.

Per Lindblad, ledamot
Per är född och uppvuxen i Växjö och har varit i föreningen sedan barnsben. Han är en egen produkt som vandrat från pojklag till elitspelare i Östers A-lag under 80-talet. Efter sin aktiva karriär har han varit tränare i flera lokala lag bla. Tingsryd AIF,  Vederslöv/Dänningelanda IF, Västra Torsås IF och Hovmantorps GoIF. Inom Östers IF har han tränat damlaget i Allsvenskan samt varit ungdomstränare för bla. både pojk- och juniorallsvenskan. Per vill bidra med att föra föreningen framåt och tillsammans med styrelsen gå igenom strategi/handlingsplan och bestämma hur vi på ett objektivt och professionellt sätt ska arbeta för att nå dessa mål. Per arbetar idag med försäljning inom logistikbranschen.

Markus Holm, ledamot
Ledamot och styrelsens sekreterare i Östers IF sedan 2020 med särskilt ansvar för den ekonomiska/finansiella rapporteringen till styrelsen. Markus är civilekonom och har huvudsakligen varit verksam som CFO/Ekonomichef i både privata och noterade bolag i Växjö med omnejd. Bor i Växjö sedan 1995 och är uppvuxen i glasmetropolen Kosta där han spelade fotboll för Kosta IF med nästan 500 matcher i bagaget. Markus är idag verksam som styrelsearbetare, CFO och Investment Manager.

Elisabeth Forslund, ledamot
Civilekonom med mer än 30 års erfarenhet från ledande positioner inom marknadsföring, kommunikation, försäljning och internationalisering från olika branscher. Certifierad tillväxtcoach och affärsrådgivare. Förhoppningen är att kunna få bidra till att hela föreningen utvecklas till en stabil och innovativ förening på ett småländskt vis, med en god ekonomi och en långsiktig självklar plats i Allsvenskan.

Gustav Einarsson, ledamot
Serieentreprenör som startat ca 15 bolag i branscher som sport / träning, restaurang, livsmedel, butik, städ och service samt på senare år drivit och skapat fastighetsprojekt. Idrottslig bakgrund som tennistränare och grundare av Sweden Sport Academy, Sveriges ledande arrangör av sportläger och barnidrottskurser runt om i Sverige på över 100 orter och med ca 20 000 deltagare per år, en verksamhet som Gustav också tagit till Finland och USA. Gustav Einarsson är utbildad på Coaching & Sport managementutbildningen på LNU och har samtliga steg inom Svenska tennisförbundets utbildningsprogram. Växjöbo i ca 20 års tid, ursprungligen från Västergötland och lilla orten Svenljunga. Gustav ser fram emot att vara delaktig i Östers IF´s utveckling och den fortsatta resan till fotbollens finrum -> Allsvenskan.

Susanna Wirland, ledamot
Uppvuxen i Småland och bor i Växjö med sin familj. Susanna är biträdande rektor på ProCivitas Gymnasium i Växjö som arbetar med ledarskap, skolans systematiska kvalitetsprocesser och då främst dess värdegrundsarbete, elevhälsoarbete och internationalisering. Hon arbetar nära och med elever som har idrottsprofil ex de killar som läser NIU eller LIU fotbollsinriktning. Sanna har alltid älskat fotboll och har själv spelat och varit ledare i Östers If.  Sannas ambition är att kunna vara med och bidra till klubbens fortsatta goda arbete som Smålands stolta klubb med fokus på gemenskap, glädje, respekt och vilja!