Akademisvepet v.17

I vårt akademisvep som kommer att läggas ut under starten av varje vecka så tar vi en genomgång om helgens matcher för våra akademilag – U19, U17 och U16.

U19

Vårt U19-lag började sin bortamatch mot GAIS i Göteborg tamt och släppte in mål redan efter fyra minuter. Ju längre halvleken led så jobbade man sig in i matchen och i pausen fanns känslan att en vändning var på gång. I andra halvlek var man det klart bättre laget och skapade ett flertal chanser. Det dröjde dock till 78:e minuten innan Victor Ericsson kunde kvittera genom att nicka in en hörna. Efter jämna sista 10 minuter i matchen så snappade Karl Hjertberg upp en retur efter ett skott av Felix Turesson i matchens sista spelminut och segern var klar.

Huvudtränare Fredrik Bild om matchen:

- Sammanfattningsvis kan man säga att det gäller att vara på tårna från minut ett och det var vi inte i denna matchen. Dock visade vi på en härlig moral som vänder ett underläge till vinst.

GAIS - Östers IF 1-2 (1-0)

Målskyttar: Victor Ericsson, Karl Hjertberg

U17

Hemmalaget Östers IF vann Smålandsderbyt mot Kalmar FF i fredags kväll med slutsiffrorna 3-0. Efter en svagare första halvlek så trappade de röblå upp tempot direkt i andra halvlek och gjorde två snabba mål, vilket gav en tvåmålsledning efter 50 spelade minuter. Första målet kom på straff genom mittback Endrit Dullovi efter att Gustav Ahrn blivit fälld i straffområdet. Samme Ahrn fullbordade sedan Östervinsten med sina två mål, första i den 49 matchminuten och sitt andra för kvällen i den 64 matchminuten. Hemmalaget kontrollerade sedan andra halvlek på ett mycket bra sätt och kunde kassera in tre nya poäng på hemmaplan.

Huvudtränare Markus Lindberg om matchen:

- Kalmar tar initiativet första 30 minuterna och vi lyckas inte riktigt med att kontrollera vårt anfallsspel. Kalmar spelar bra försvarsspel och vi lyckas inte slå ut deras försvarslinjer i 3-4-3. Vi hittar inte heller rätt i vårt försvarsspel men korrigerar det i halvtid. Andra halvlek styr vi igenom att kontrollera passningsspelet och försvara tillsammans. Starkt att vinna båda smålandsderbyna i första två omgångarna.

Östers IF - Kalmar FF 3-0 (0-0)

Målskyttar: Gustav Ahrn 2, Endrit Dullovi

U16

U16-laget hade inte en lika lyckosam helg poängmässigt som vårt U19- och U17-lag.

Huvudtränare Anton Mattsson om förlustmatchen mot Lunds BK:

- En match där vi inte riktigt känner att vi presterar på topp. Vi tar ledningen i matchen med 1-0 efter en hörna som går direkt i mål. Lund lyckas kvittera, men i slutet av den första halvleken återtar vi ledningen i matchen med 2-1. Matchen slutar 3-2 till gästerna från Lund som kvitterar 15 sekunder in i den andra halvleken och gör avgörande 3-2 på straff i den sista minuten av ordinarie tid. Däremellan hade vi sekvenser med både ribb- och stolpskott bland annat. I övrigt förtjänar vår målvakt Zackarias Eller att lyftas fram efter att bland annat ha gjort tre räddningar av högsta klass.

Östers IF - Lunds BK 2-3 (2-1)

Målskyttar: Love Johnsson, Hannes Juhlin