Akademisvepet v.19

U19

Vårt rödblåa gäng begav sig till listerlandet för match mot Mjällby AIF. En match som slutade med förlust för 19-gänget.

Huvudtränare Fredrik Bild om matchen:

- "I den första halvleken är Mjällby klart hetare än oss i duellspelet och går segrande ur de flesta närkamper. Detta märktes inte minst i våra defensiva fasta där vi är väldigt mjuka och släpper in två mål alldeles för enkelt. I den andra halvleken inleder vi på ett mycket bättre sätt och styr spelet under de första 20 minuterna. Vi har en del kvitterings-lägen men lyckas inte få in bollen. När vi pressar på öppnar vi oss för omställningslägen och då är Mjällby effektiva."

Mjällby - Öster 5-2 (2-1)

Målskyttar: Karl Hjertberg 2

U17

Under söndagen spelade vårt U17-lag hemmamatch mot IF Lödde från Skåne. En match som spelades på Furuvallen i Furuby med avspark 14.00 och en match som hemmalaget gick segrande ut med slutsiffrorna 6-2.

Huvudtränare Markus Lindberg om matchen:

- "Kul att kunna studsa tillbaka på "prestationsspåret" igen efter en mindre bra match senast. Vi har två saker vi ville bli bättre under denna match som är att inte spela in i deras höga press och hålla balans i laget när vi anfaller. Båda blir vi bättre på under matchen. Laget levereras flera riktigt bra prestationer och kombinationer på motståndarnas planhalva och mot ett sådant motstånd skall siffrorna bli så stora när vi spelar som bäst. Vi har många målchanser och bättre koncentration och beslutsamhet i avsluten hade vi gjort flera mål. I veckan kommer vi träna beslutsamhet i sista tredjedelen. Vill även passa på att rikta ett stort tack till Furuby IF som lät oss komma ut till dem och visa upp vår fotboll på deras hemmaplan."

Östers IF - IF Lödde 6-2 (2-1)

Målskyttar: Gustav Ahrn 2, Oliver Gustafson, Endrit Dullovi, Isak Samuelsson, Paolo Peleganga

U16

U16 tog sin andra raka seger mot Kalmar på lördagen när man vann med 2-0 efter mål av Hannes Juhlin och Mubaarak Mohamed.

Huvudtränare Anton Mattsson om lagets insats:
- "Försvarsspelet ser fortsatt bra ut och vi har mot seriens två starkaste lag (Helsingborg och Kalmar) inte släppt in ett enda spelmål och knappt släppt till några målchanser. Planens skick i kombination med Kalmars försvarsspel gjorde att vi inte lyckades fullt ut med vår speluppbyggnad. Kalmar var skickliga på att ligga kompakt, flytta över och täcka ytor. Där lyckades vi inte alltid med att vända på spelet och hitta nya ytor att attackera på. Vi behöver även jobba vidare med detaljer i den sista tredjedelen offensivt för att komma till ännu fler avslut och skapa mer målchanser."

Härnäst väntar åttondelsfinal i DM på onsdag mot IFK Berga och därefter bortamatch mot Linhamn/Bunkeflo i nästkommande serieomgång på lördag (13/5).

Östers IF - Kalmar FF 2-0 (1-0)

Målskyttar: Hannes Juhlin, Mubaarak Mohamed