Akademisvepet v.38

I helgen spelade våra samtliga tre äldsta akademilag matcher i seriespelet och samtliga slutade med Östervinst och 3 poäng för våra rödblåa lag.

BK Häcken - Östers IF 2-4

Målskyttar: Karl Hjertberg 2, Mubaarak Nuh, Gustav Ahrn

Fredrik Bild lagets tränare om insatsen:

- "Vi gör en riktigt bra match i helgen mot ett välmeriterat Häcken. Första halvlek är relativt jämn och varsitt lag gör mål på straff. Andra halvleken tar vi över helt och första 20 minuter är lysande. Vi gör tre snabba mål och bedriver ett väldigt bra kollektivt passningsspel som är kryddat med individuella prestationer. Insatsen blir ännu mer imponerande då vi hade tre spelare (Endrit Dullovi, Oliver Gustafson och Oskar Gabrielsson) som gjorde sina första starter i U19-laget. Samtliga spelare i laget förtjänar beröm för sin insats."

Varbergs BOIS FC - Östers IF 0-5

Målskyttar: Ruben Lindén, Paolo Peliganga, Alban Bislimi, Shariff Ineza,

Huvudtränare Markus Lindberg om matchen:

- "Vi har tränat på olika sätt att spela försvarsspel och matchen ger oss goda svar på vart vi ligger i nivå. Goda prestationer och noll insläppta mål vittnar om det. Offensivt gör vi 5 mål och bud på mera vilket är bra. Dock skall vi fortfarande bli ännu effektivare i genombrottsfasen men samtidigt minska antalet bolltapp i fel ytor.

Östers IF - Landskrona BOIS 4-2

Målskyttar: Isac Sjövall 2, Hannes Juhlin, Jaffar Naaem

Tränare Anton Mattsson om matchen:

- "Vi är nöjda med delar av prestationen mot Landskrona. Första kvarten i de båda halvlekarna gör vi väldigt bra och vinner bollen högt upp i planen genom en direkt återerövring som stressar motståndarna till misstag. Glädjande är att vi fortsatt kommer till många avslut på det sättet vi vill och till skillnad från tidigare matcher var effektiviteten större och vi fick fin utdelning, bland annat under en period i den andra halvleken då vi gör tre mål på sex minuter och kunde ha gjort ytterligare ett par mål."