André Gustafson skriver på ett längre avtal

För ett par veckor sedan flyttades André Gustafson och Adam Herdonsson upp i A-truppen. Adam har sedan tidigare ett avtal med föreningen och nu har även André skrivit på ett längre avtal.

Vårt P19-lag har stått för en fantastiskt stark vår och laget parkerar på en fin tredjeplats efter 13 spelade omgångar. En spelare som verkligen stuckit ut och som leder skytteligan med hela 17 mål är den egna produkten André Gustafson. Han har även stått för flera starka framträdanden i U21-laget och har nu skrivit på ett avtal som sträcker sig över säsongen 2024.

• Det är alltid med en stolthet i bröstet som man flyttar upp en egen produkt i A-truppen. André har alla egenskaper för att slå sig in i elitfotbollen och det skall bli spännande att följa hans framfart framöver, säger klubbdirektör Jens Magnusson.

Huvudpersonen själv var såklart också en nöjd man och fick svara på några frågor efter dagens signering.

Både du och P19-laget har haft en riktigt stark vår! Vad är det som stämt så bra för både dig och laget?

Vi har haft en fantastisk vår. Jag tror nyckeln har varit vår ödmjukhet. Det är något som vi tryckt på hela säsongen. Vi kan vinna och förlora mot alla lag i denna serie. För min egen del har förra säsongen som forward hjälpt till denna säsongs framgångar. Med utvecklingen som skett för min egen del och självförtroendet som byggts på har mina egna prestationer kommit därefter.

Du har vandrat den långa vägen genom hela Östers verksamhet. Hur känns det att idag skriva på ditt första kontrakt med föreningen?

Det är givetvis något man strävat efter hela livet. Nästa varje dag i flera år har man tränat för att uppnå detta mål. Klart det känns fantastiskt bra! Att följa sin pappas fotspår och försöka att bidra till framgång är något man alltid velat göra.

Vad är din personliga målsättning på både kort- och lång sikt?

På kort sikt är det att fortsätta att utvecklas dagligen i denna miljö. Ta lärdom och suga åt mig av erfarenhet. Sedan bidra med det jag gjort bäst i P19 Allsvenskan. På längre sikt är det att spela kontinuerligt och ta Östers IF dit där de hör hemma, till Allsvenskan.

Sportchefen Vito Stavljanin var också väldigt nöjd efter att alla papper och handskakningar klarats av.

• André har verkligen utmärkt sig och stuckit ut och gjort det bra över en längre tid. Han har spännande spetsegenskaper och jag ser fram emot att följa hans fortsatta utveckling här hos oss i Östers IF.

Stort lycka till André från hela föreningen!