Andreas Ottosson förstärker ledarstaben

Från och uppstarten efter semestern i början på juli så finns ett nytillskott med i ledarstaben och på träningsplanen. Den tidigare Österspelaren- och tränaren Andreas Ottosson förstärker den nuvarande ledarstaben, med fokus först och främst på det offensiva spelet, forwards och individuell utveckling.

Andreas Ottosson har tidigare varit Östertränare i olika sejourer, dels som A-lagstränare när han tog laget tillbaka till Superettan från Division 1 Södra, efter en nervkittlande sista omgång med match nere i Malmö mot Limhamn/Bunkeflo. Men också som U21-tränare och även 19-tränare. Andreas kommer från ett kortare uppehåll ifrån fotbollen, men ser mycket fram emot att få möjligheten att börja arbeta på fotbollsplanen igen.

Andreas Ottosson:

”Jag ser mycket fram emot att vara en del av Östers IF igen. När klubben och Christian hörde av sig och frågade om jag var intresserad att ingå i tränarteamet kändes det självklart att säga Ja. Det ska bli kul och inspirerande att få samarbeta med Christian, Dennis, Rasmus och spelartruppen. Efter 15 år i Östers IF som spelare och tränare så slutade jag där 2013 och har därefter tränat Sandsbro AIK 2015-2017. Nu har jag varit utanför fotbollen i över ett år och känner ett sug att åter få komma in och stötta Östers IF på och utanför plan.”

Christian Järdler:

”Vi har under vårsäsongen haft svårt att utnyttja vårt spelövertag och omsätta det i mål. Vi har haft bollen mycket under kontroll på motståndarnas planhalva och tagit och in i straffområdet på olika sätt men ofta fastnat eller missat avslutet. Vi har haft en stor mängd inspel och inlägg som vi inte fått träff på och vi behöver utveckla vårt spel i den fasen. 11 gjorda mål på 13 omgångar är för lite och det behöver vi förbättra under hösten.

Rekryteringen av Andreas stärker vår kompetens i anfallsspelet och i synnerhet i motståndarnas straffområde. Han har en stor erfarenhet av den delen av planen och sitter på stor kunskap om hur vi kan förbättra vårt avslutsspel. Han kommer att jobba med våra forwards i träning, analysera deras arbete i matcherna och ta det med sig ut på träningsplanen.

Det är glädjande att han tackade Ja till min fråga att vara med oss under hösten och bidra till vår utveckling som lag och till de offensiva spelarnas individuella utveckling. Vi ser fram emot att få in honom i ledarstaben.”

Vi hälsar Andreas varmt välkommen tillbaka till Östers IF!