Årets stipendiater i Stig Svensson-fonden

Under onsdagens digitala årsmöte presenterades årets stipendiater i Stig Svensson-fonden. Årets ungdomsledare, årets ungdomsspelare och årets medlemsstipendiat.

Ledarstipendium 2020: Henrik Gustafsson - idag tränare för P 12/P 09.

Henrik har tillhört Östers IF dels som ungdomsspelare, dels återkom Henrik till Östers IF när hans 6 årige son började P 09 och då som tränare, ett lag som han tillhört sedan dess. Henriks engagemang utökades då Henriks yngste son började med ”Kul med Boll” för P 12 där Henrik är huvudansvarig.

Henrik har allt sedan sin återkomst till Östers IF varit en lojal och trogen ledare. Att se Henrik i aktion med sina barn i full verksamhet är en upplevelse. Alltid med fullt engagemang och ett enormt intresse att få barnen att växa både som fotbollsspelare och människor. På många olika sätt visar Henrik prov på synnerligen goda ledaregenskaper. Han har förmågan att tillsammans med sina övriga ledare skapa en härlig och trygg stämning i gruppen. Henrik är på alla sätt en ödmjuk och prestigelös ledare.

Henrik är oerhört engagerad vid föreningens tränarmöten och bidrar på alla sätt med sin erfarenhet och kunskaper. Han är en som ställer upp både för sina lag och föreningen Östers IF.

Bland föräldrar och ledarkollegor röner Henrik mycket stor uppskattning för det som Henrik står för när det gäller att leda barnen i deras fotbollsverksamhet. Ett uttalat beröm att det alltid är ordning och reda, välplanerade sammankomster och fullt engagemang.

Henrik är också intresserad av att Östers IF ska få bättre träningsförhållande, till våra yngre lag, gärna att det kan ske vid en gemensam anläggning.

Henrik har ett starkt Österhjärta och värnar verkligen om föreningen bästa.

Henrik är en oerhört välförtjänt stipendiat och ett föredöme på alla sätt.

Ungdomsspelare 2020: Mattis Adolfsson

Fjolårets prestationer både på och utanför planen imponerar stort. Mattis, som kom till Öster som 14-åring från Lessebo Goif, började året i P19 och genom hårt arbete och många timmars extraträning tog under våren steget upp till A-laget. Han gör sitt bästa i varje situation både på träning och match.

På ett imponerande sätt växte han under året som människa, mognade, tog ett stort ansvar och är en förebild för våra yngre akademispelare. Under hösten var han kanske P19 Allsvenskans bästa spelare.

Det ny instiftade Medlemsstipendiet går till Hasse Rydén

Hasse har under många år arbetat outtröttligt för att bygga upp en samling av saker med anknytning till Öster. Denna samling visar han upp på ett enormt fint sätt Östers stora och fina historia. När man är i källaren på Östregårdsgatan känner man stor stolthet över Östers IF och det har du Hasse bidragit till, mycket genom att du på ett väldigt intressant och samlat sätt fått ihop mycket av föreningens historia. Detta delar du stolt med dig av, samt dina kunskaper runt föreningen till alla som vill komma och besöka dig och din källare. Utöver detta har du genom alla år varit en väldigt fin ambassadör för Öster i alla lägen och det finns få människor med ett större Österhjärta än du Hasse.  En mer värdig första stipendiat än Hasse Rydén är svår att hitta.

Styrelsen i Stig Svensson fonden

Tommy Svensson, ordförande