Bara en poäng mot Västerås

Gästerna var återigen ofina nog att dra maximal nytta av få chanser och Västerås får med sig en poäng hem efter ett tidigt mål. Trots stort spelövertag och en jättechans på stopptid fick vi nöja oss med Ahmed Bonnahs 1-1 strax efter paus.

ÖSTERS IF - VÄSTERÅS SK 1-1 (0-1)

0-1 21 Granath
1-1 53 Bonnah
Publik: 2012

Nilsson
Pavic - Berg - Stenberg - Silverholt
Kusu - Hauksson
Bonnah - Rochester - Rodic
Bergmark Wiberg

74' Kozica (Bonnah), Westermark (Rochester)
84' Engqvist (Hauksson), Magnusson (Silverholt)

Mer statistik på förbundets matchsida.

TÚFA OM MATCHEN:

"Jag är besviken på resultatet men nöjd med mitt lag. Efter första kvarten tycker jag vi kontrollerar matchen, även om vi saknar den sista touchen.

Idag tycker  jag vi hade förtjänat att göra ett mål till, som matchen ser ut. Vi släpper in ett mål på ett skott som inte ens är ett skott och sean får vi en jobbig väg igen. Idag tycker jag killarna gör allt de kan, jagar för att få det där andra målet men tyvärr når vi inte ända fram.

Det är svårt att skapa chanser mot lag som ligger så här lågt men jag tycker vi skapade nog för att vinna idag. Som det sett ut på träningarna borde vi fått ut mer av alla de hörnor vi skapar, men nu sätter vi inte dem. Jag tycker ändå vi hade tillräckligt med lägen för att vinna matchen. Västerås kämpar för poängen och gör det bra.

Vi kommer att få se det ofta, att lag kommer hit och spelar för att försvara sin poäng, och vi måste se till att inte hamna i läget där vi måste jaga för det är en tuff serie där det är svårt att vända ett underläge."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Ingendera laget lyckades få kontroll över matchen till en början, och vi fick se idel bollbyten på mittplan. I elfte minuten såg Öster så ut att kunna hota efter att Manasse Kusu vunnit boll på mittplan och spelat ut till vänster, men Vladimir Rodics inlägg styrdes ut till en av vad som kändes som rekordmånga Österhörnor.

Tre minuter senare hade Öster marginalerna på sin sida när Prodell direktskarvade fram nyförvärvt granath, som kom helt fri med Mathias Nilsson och placerade in bollen, men blev avvinkad för (en eftervideogranskning precis men ändå klar) offside.

Öster fortsatte försöka på kanterna och  i 18e minuten stack Rodic på en bra boll från John Stenberg, och hade Bonnah i bra läge inne i boxen men tog lite för lång tid på sig i mottagningen och en riktigt fin brytning från Faqa avvärjde farligheten till en hörna.

Precis när Öster såg ut att ta greppet om matchen kom så smällen. Västerås ställde om snabbt och Tronêt slog ett inlägg som såg ut att sticka över kortlinjen men damp ner i ribban och ställde Nilsson, och på returen fanns en påpasslig Granath som kunde trycka in ledningsmålet med pannan.

Kvitteringen kunde kommit direkt på avspark när Rodic  sprang sig fri på en ny Stenberg-lyftning  och rullade in bollen framför mål där Adam Bergmark Wiberg dessvärre var halvmetern från att nå fram och styra den.

Två minuter senare vann Öster boll högt och Bonnah var ytterst nära att nå en fri Rodic men Paqa visade återigen spelförståelse och fick tårna mellan nog för att styra bort passningen.

Öster dominerade sedan bollinnehavet fullständigt men hade svårt att hitta öppningar i ett kompakt VSK-försvar men i 32a minuten var man åtminstone nära. Först spelade Rodic fram Silverholt i bra läge som dessvärre inte alls fick till inspelet, och efter en stunds bollande kom sedan Alex Hauksson till ett tungt avslut på en täckande försvarare. Bollen styrdes mot bortre hörnet och ställde målvakten helt, men stack i en retfull båge metern över vänstra krysset.

Öster stod sedan för halvlekens sista målchans fyra minuter före paus, när en hörna boxades ut på Rochester som nickade tillbaka den in framför mål där Bergmark Wiberg mötte och nickskarvade över målvakten men tyvärr i ribban och returen kunde Ribeiro rensa.

ANDRA HALVLEK

Efter paus fortsatte Öster styra spelet och i 53e minuten kom också kvitteringen. På Östers trettonde hörna styrde bollen på två Västeråsare innan den landade framför Bonnah som inte visade pardon utan klippte in den i bortre burgaveln.

Trots att Öster visade all tänkbar vilja att sätta igång spelet snabbt dröjde det innan man kom till nästa farliga läge. I 58e minuten jobbade Kusu fram en frispark i bra läge men Rochesters lyftning in framför mål fastnade som så mycket annat på gästernas resliga mittbackar.

Efter en ny rad hörnor kom Kusu i 68e minuten till avslut från distans, och det redan från början bra skottet styrdes på ett vitgrönt ben och tvingade målvakten Fagerström att göra en jätteräddning för att styra ut bollen på "fel" sida stolpen till hörna.

Tre minuter senare kunde Öster mycket väl tagit leningen när Bonnah spelade fram Bergmark Wiberg som avslutade hårt mot första stolpen men målvakten kunde med viss möda rädda till hörna.

Tolv minuter före full tid bjöd Kusu på en delikatess när han spelade fram Rodic, vars inlägg blev lite för högt för Westermark (som, med viss rätt, argumenterade för att den rejäla knuff han fick i ryggen borde uppmärksammas) och för djupt för Bergmark Wiberg att nå.

Mitt i all Österpress skapade gästerna ändå ett riktigt bra läge att återta ledningen i 81a minuten, men Simon Johansson hade inte siktet inställt utan prickade från bra läge bollen upp på East Front på andra etage.

Annars var det mest Öster och i 87e minuten var byten nära att resultera igen, när Isak Magnusson lyfte en bra boll in som Emil Engqvist nickstyrde precis utanför högra krysset, bara minuterna efter att båda kommit in på plan.

I andra stopptidsminuten kom sedan läget då Öster borde tryckt in segerbollen. Rodic lyfte in bollen i mitten där Bergmark Wiberg efter visst rabalder kunde nå den, och lyfte mot första stolpen där Dzenis Kozica kom dykande, men skickade nicken centimeter utanför högra stolpen.