Bittert slut trots seger

En bra inledning och en hyfsad avslutning räckte inte till när man satt sig i ett tremålsunderläge från första matchen, och nu trillar Öster än en gång ur elitfotbollen.

ÖSTERS IF - IK FREJ TÄBY 3-2 (1-1)

6' 1-0 Henningson
17' 1-1 Lallet
52' 1-2 Plavsic
56' 2-2 Velic
67' 3-2 Henningsson

Öster ställde upp med:

Nadj
Joza - Vasilj - Lindblad - Bojent
Elvby - Velic - Lindner
Bergholtz - Gero - Henningsson

83' Söderberg (Lindner)
85' Eriksson (Bojent)
91' Birgersson (Henningsson)

Förbundets matchsida finns HÄR.

Östers mål och några chanser:

(video: Andreas Nilsson)

Presskonferensen efter matchen:

Video: Mikael Bruér

Öster var medvetna om att det var full fart framåt som gällde och tog uppgiften på allvar. I tredje minuten knorrade Putte Bojent en frispark tätt ovanför vänstra krysset. Två minuter senare drog Alexander Henningsson på ett tungt skott som tvingade Frejmålvakten Atanackovic att släppa retur rakt ut, men på denna fanns ingen anfallare i närheten och gästerna kunde rensa.

Bara minuten senare skulle det viktiga ledningsmålet ändå komma. Efter en högerhörna studsade bollen runt i straffområdet innan den nådde Henningsson som satte ledningsmålet med en stenhård nick.

Tyvärr släppte Öster in gästerna i matchen efter målet och i fjortonde minuten drog man upp ett farligt anfall på vänsterkanten, där Bojent lyckligen kunde rensa undan precis framför fötterna på en fri anfallare. Tre minuter senare gjorde Gero en bra insats när han vann boll högt uppe på offensiv planhalva och skickade in ett hårt inlägg som Henningsson kunde sätta huvudet till, men Atanackovic var med bra och kunde plocka avslutet trots att det var bra placerat.

Istället skulle Frej kvittera strax därefter. På en frisparksretur fick lagets näst mest namnkunnige spelar Christophe Lallet bollen och placerade kallt in den nere vid vänstra stolproten.

Därefter avtog intensiteten, och två hyfsat tunga avslut från Lindner var det enda som utmärkte sig till 36 minuten. Då nickade Gero fram bollen till en helt fri Tibor Joza, men denne fick se Atanackovic göra en jätteräddning på sitt volleyavslut.

Minuten före paus kom nästa jätteläge, när Lindner lyfte fram en boll till Velic som hittade genom, bröstade ner bollen men lyfte bollen precis över mål.

I andra halvleks inledning var Frej nära att utöka sin ledning, när Sasa Plavsic nickade tätt utanför. Kroaten skulle istället näta fem minuter senare, efter att gästerna fått en till synes billig frispark. Frejspelaren drog iväg en låg frispark mot Nadj som såg ut att stoppa bollen, men efter en studs gick den retfullt via målvaktens ben in i nät.

Nu var Öster tvungna att satsa allt framåt och gjorde även så. I 54 minuten ryckte Henningsson genom och avlossade ett tungt skott, men inte heller denna gång fanns någon medspelare tillgänglig på returen. Två minuter senare gjorde Alle ett nytt ryck och skickade in ett lågt inlägg, och nu fanns Denis Velic på plats och kunde nickstyra bollen förbi målvakten in i bortre burgaveln.

Bara minuterna senare satte Velic bollen i nät igen, men fick denna gång tyvärr se målet korrekt bortdömt för offside. Öster fortsatte ligga på, och i 64 minuten ville de flesta på arenan sett straff när Henningsson tog sig in i straffområdet och gjordes ner, men Österspelarna fick nöja sig med hörna.

Ledningsmålet kom istället i 67 minuten. Gero gjorde ett jättejobb ute vid vänstra sidlinjen och rullade in bollen till Henningsson som distinkt klippte in den i bortre burgaveln.

Gästerna visste att de hade många mål att gå på och tog inga onödiga initiativ, så Öster stod nu för det mesta av lägen, men inga hotade på allvar. Ett volleyavslut från Bergholtz och ett hårt skott från Elvby var det närmsta man kom innan det var dags för gästerna att åter sticka upp. Snabbe Sam Johnson kom runt på vänsterkanten och skickade i bollen till Silfwer, som hade i stort sett öppet mål men lyckades skicka avslutet en bit över.

Två minuter senare kunde matchen ändå vänt. Gästernas målvakt Atanackovic, som lyckats dra på sig gult kort för maskning redan i tionde minuten, fortsatte dra ut på varje boll och till slut tröttnade domare Kanerva. Dessvärre, ur Österögon sett, gav han inte ännu ett gult utan valde att döma indirekt frispark efter att målvakten drällt en bra stund med bollen. Frisparken petades till Gero, vars stenhårda avslut tyvärr skruvade sig strax utanför högra stolpen.

Jakten fortsatte ändå, och med nio minuter kvar var det nära igen. Joza lyfte in en boll mot Gero som slank genom backlinjen men fick se målvakten snappa upp bollen precis innan han hann fram.

Med tre minuter kvar sparkades Velic ner fult och fick frispark med sig, men denna ledde bara till en resultatlös hörna. Två minuter senare blev det farligare efter att Johnson sänkt Elvby. Velic slog en låg hård frispark som Atanackovic hann ner på, men returen gick dessvärre någon centimeter bakom en framstörtande Gero.

Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it