Bra andra halvlek inför storpublik

Fotboll för alla-matchen lockade nästan femtusen åskådare till Myresjöhus Arena, och de fick se en mycket underhållande andra halvlek. Efter en avvaktande första halvlek satte Öster full fart efter paus, och 3-0 - efter bland annat två mål av nye David Johannesson - var till slut i underkant.

På artikelbilden har David Johannesson just lyft in ledningsmålet.
Foto: Andreas Nilelind/bilderna.it

ÖSTERS IF - QVIDING FIF 3-0 (1-0)

1-0 42 Johannesson
2-0 57 Johannesson
3-0 64 Vasilj

Nilsson
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Shaze - Drott
Donkor - Velic - Östlind
Johannesson

76' Pavic (Donkor), Ahonen (Östlind)
86' Berglund (Johannesson)

Matchstatistik finns på förbundets hemsida. Referat kommer under natten.

Highlightklipp från osterplay.se:

Bildgalleri från bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Öster startade bra inför storpubliken på nästan femtusen åskådare och kunde mycket väl fått straff redan i andra minuten när Richard Donkor först slets hårt i armen och sedan fick se sitt avslut styras upp på en försvarares arm, men fick nöja sig med hörna.

Tyvärr tappade matchen sedan tempo, och Öster föll in en lunk som passade gästerna bra. Hemmalaget hade mycket boll men förutom några hugg från David Johannesson var det inte mycket som stack ut.

I 28e minuten visade Donkor sin snabbhet när han själv bröt halvvägs ner på egen planhalva, rusade uppåt och undvek två duktiga satsningar på vägen men tyvärr lyfte han hårt ansatt inlägget över både Johannesson och Östlind som fyllt på i straffområdet.

Trots spelövertaget skulle Östers ledningsmål komma på en snabb omställning. I 42a minuten nickade Johannesson ner en boll till Drott vid mittlinjen, och mittfältaren bjöd tillbaka när han först lurade en motståndare och sedan tog med sig bollen halvvägs genom offensiv planhalva innan han la en fin boll framåt som Johannesson kunde dyka på och peta runt Qvidingmålvakten Iversen.

Någon minut efter målet var det nära igen, när först Robin Östlind bröt in men fälldes tufft och i andraläget fick Drott bollen och avslutade stenhårt några decimeter över ribban.

ANDRA HALVLEK

Som så ofta förut inledde Öster våldsamt starkt efter paus (halvtimmen tio minuter före-tjugo minuter efter paus måste man vara seriens starkaste lag på länge) och radade upp farliga inlägg tätt framför Iversen. I 49e minuten lyfte man in en frispark som Östlind hämtade på kortlinjen och vallade på en försvarare centimeter utanför högra stolpen.

Tio minuter in i andra höll det ändå på att bli ett mål för gästerna när en långboll nickades ner kort och en anfallare hann mellan och petade bollen förbi Malkolm men precis utanför vänstra stolpen.

Minuten senare gav Östers högerkant så laget lite andrum. Först jobbade Donkor stenhårt och höll bollen kvar på plan, sedan slet sig Fritiof Björkén upp från liggande och fick iväg en bra boll bakåt mot Denis Velic, som iskallt skickade bollen vidare mot Johannesson istället för att gå på eget avslut och dalslänningen prickade tacksamt in 2-0.

Nu var det full fart framåt för Öster och redan i 58e minuten jobbade Donkor och Björkén fram ett bra läge för den sistnämnde som tyvärr fastnade på siste försvararen. Två minuter senare snappade Johannesson upp en förlupen boll i Qvidingförsvaret och sprang sig fri med Iversen, men rullade avslutet precis utanför vänstra stolpen.

Fem minuter senare skulle trean ändå komma. På andravågen efter en frispark lyfte Östlind in en bra boll mot bortre där Mario Vasilj mötte och placerade stenhårt in 3-0 i vänstra burgaveln med pannan.

Efter tredje målet sänktes intensiteten igen, men med kvarten kvar glänste Öster ändå till. Först genom en perfekt löpning av Donkor som la bollen in till Johannesson vars avslut tyvärr styrdes över. Minuten senare genom ett nickavslut på den resulterande hörnan som rensades på mållinjen.

Tio minuter före full tid la Velic en fin boll mellan försvararna för Björkén, som med sin snabbhet hann långt före uppvaktningen och måhända fick för mycket tid att tänka, då han istället för en enkel boll in mot anfallarna valde att lyfta över straffområdet mot en förvisso väl placerad Shaze, en boll som nickades undan av en välväxt mittback.

Björkén jobbade sedan själv fram matchens sista läge på stopptid då han vann boll på egen planhalva, gick själv och bröt inåt i plan innan han från tjugo meters avstånd avslutade med vänstern, ett skott som dessvärre fastnade på en försvarare och var enkelt för Iversen att snappa upp.