Brage väntar på bortaplan

Under lördagsförmiddagen genomförde Öster ett träningspass på Arenastadens konstgräsplan innan man satte sig i bussen för en resa upp till Borlänge. Imorgon väntar klassiska IK Brage på Borlänge Energi Arena.

Det räcker med en snabb titt i tabellen för att förstå att söndagens match är av stor betydelse. Brage ligger för närvarande på allsvensk kvalplats med 34 inspelade poäng och precis där bakom på fjärdeplatsen återfinns Öster med 31 poäng på kontot. Således har vi en klassisk ”sexpoängsmatch” på menyn under söndagseftermiddagen.

Brage som hade ett ganska tufft 2021 resultatmässigt genomförde stora förändringar i truppen inför årets säsong och har så långt imponerat stort. Laget har funnits med i toppen hela vägen med en stark defensiv. Vårens möte på Visma Arena slutade 2-1 till Brage i en tät och jämn match och det finns ingenting som talar för att vi skulle få se något annorlunda denna gången. Brage kommer närmast från en match mot Landskrona på hemmaplan som slutade 1-1.

Öster kommer närmast från hemmamatchen mot Örebro tidigare i veckan som också slutade 1-1 i en match som hade två ansikten. En svagare första halvlek följdes upp av en bättre andra halvlek. Men trots en intensiv forcering i slutet och flera fina chanser till att avgöra matchen så blev det bara ett kryss denna gång. Laget har tränat på bra i veckan och åker väl förberedda upp för detta viktiga toppmöte.

Vi har under hela säsongen haft ett fantastiskt stöd från läktarhåll. På såväl hemmaplan som bortaplan. Om du inte kan se matchen på plats så sänds den på Discovery+ och om du anger Öster som klubb när du tecknar abonnemanget så går en del av intäkten tillbaka till klubben. Som vanligt liverapporteras matchen också i vår Twitterkanal.

Avspark sker klockan 15.00!