Christian Järdler inför morgondagens match mot IFK Göteborg

Imorgon lördag så gästar vi Allsvenska IFK Göteborg i Svenska Cupens andra gruppspelsomgång på Bravida Arena, matchstart klockan 14.00.

Vi tog oss en sittning med tränare Christian Järlder och hörde hur läget är inför morgondagen och hur veckan som gått har varit.

Dina tankar kring matchen mot IK Sirius i helgen som var?
- "Först och främst är jag väldigt nöjd med att vi behandlade efterarbetet av matchen mot Mjällby på rätt sätt. Vi tog lärdomar och omsatte dem till utveckling i gruppen och gjorde en betydligt bättre match mot Sirius. Vi kommer att göra fler sämre insatser under året och det är då viktigt att vi skapar lärande utav det och förbättrar oss. Vi gör en bra match i Uppsala över 90 minuter. Rent fysiskt orkar vi hålla tryck i pressen och vi orkar ta djupledslöp hela vägen in. Vi känner alla att det var en match som vi skulle vunnit. Vi leder länge och skapar chanser för både 2-0 och senare för 2-1. I statistiken ser vi att att vi hade 8 avslut inne i Sirius straffområde medans de bara har 4 i vårt. Uppbyggnaden är bra, spelet för att passera deras mittfält flyter och är varierat och vi tar oss även in bakom backlinjen med kontroll och skapar målchanser. Dessutom bjuder vi inte Sirius på några onödiga höga bollvinster utan tar kloka beslut under press."

Hur känns det inför morgondagens möte mot IFK Göteborg?
- "Det ska bli jätteroligt! Vi får spela en tävlingsmatch på en arena med mycket publik i februari och får på nytt mäta oss med ett Allsvenskt lag. Vi vet om att det kommer att krävas mycket av oss, och att vi måste upp på en jämn hög nivå under hela matchen. Men vi vet också att vi mött två Allsvenska lag i år på bortaplan och vi har presterat bra fotboll och tagit poäng av båda så vi åker till Göteborg med självförtroende och ödmjukhet inför uppgiften. Vi kommer att spela Österfotboll och göra vårt yttersta tillsammans."

Vad har varit fokus under denna veckan inför helgens match?
"Vi tränar alltid för att utvecklas och bli bättre som lag och spelare och det har varit fokus även denna veckan. Vi har naturligtvis tittat på vår egen match mot Sirius och jobbat vidare med en del metoder som vi lyckades med i den matchen och så har vi också tittat på Göteborg-Varberg för att se vilka principer som blir viktiga för oss på lördag."

Är samtliga spelare tilllgängliga för match eller hur är läget i truppen?
"Läget i truppen är mycket bra! Vi tränar hårt för att bli bättre och för att klara av att spela den intensiva fotbollen vi vill och belastar spelarna ordentligt, men tillsammans har vi sett till att inte trampa över så idag har vi 21 av 21 friska och tillgängliga."