Cupavancemang efter stabil insats

Efter missat cupavancemang två år i rad tog Öster inga chanser och skickade en stark trupp till matchen mot Husqvarna. Matchbilden blev som förväntat med tanke på de två divisioner som skiljer mellan lagen och Viktor Stulic i Östers mål sattes knappt på prov, medan Öster med lite mer skärpa kunde dubblat siffrorna.

HUSQVARNA FF - ÖSTERS IF 0-3 (0-2)

0-1 6 Kusu
0-2 39 Silverholt
0-3 84 Brenner Toris

Stulic
Varmanen - Adolfsson - Stenberg - Silverholt
Kusu - Rochester Sörensen - Lima
Pavic - Westermark - Brenner Toris

46' Hauksson (Lima)
63' Magnusson (Pavic)
75' Zahirovic (Westermark), Eklund (Kusu)
85' Eriksson (Rochester)
Mer statistik på förbundets matchsida

Trots att Öster som sig bör dominerade spelet var det hemmalaget som åstadkom matchens första avslut på mål när lagkapten Sonny Karlsson i fjärde minuten vände runt på straffområdeslinjen och avlossade ett lågt skott, som dock inte hade tillräcklig kraft för att oroa Viktor Stulic.

Även om Öster sedan flyttade upp spelet kom ledningsmålet två minuter senare lite oväntat. Efter ett inkast på offensiv planhalva fick Manasse Kusu bollen och drog till från 30 meters håll, fick en drömträff och skickade bollen i fantastisk båge via ribban in över målvakten.

Målet ingjöt mod i de rödblå och de såg ut att våga mer. I nionde minuten klippte Mattias Pavic till rån distans men skickade bollen över och i tolfte lyfte Mattis Adolfsson (som låg högt upp i uppspelen) en fin boll över backlinjen på Lucas Lima som smugit sig fram men inte riktigt nådde att ta emot bollen med huvudet utan den stack vidare över kortlinjen.

Trots mycket boll dröjde det till 36e minuten innan man kom till en klar målchans igen, när  Marc Rochester efter snyggt väggspel med Teo Brenner Toris tog sig in i straffområdet och hårt ansatt av en försvarare fick iväg ett avslut mot bortre hörnet som dessvärre gick någon meter utanför.

Två minuter senare klippte Pavic till från distans och tvingade målvakten att göra en riktigt bra räddning nere vid sin högra stolprot. Den följande hörnan, slagen av Pavic, skulle dock ge utdelning. Först blev det farligt när en hemmaspelare nickade mot eget mål där Iskander kunde nicka undan på mållinjen, men bollen hamnade hos Silverholt som retfullt snyggt avslutade på volley över egna axeln in i nät.

Hemmalaget hann sedan lite i skymundan med en lurig målchans i 44e när ett långt inkast från vänsterkanten nickskarvades tätt utanför högra stolpen.

Efter paus kändes matchen lite avslagen då det var rätt tydligt varåt matchen barkade. I 52a minuten utmanade dock Pavic och tog sig in från sin lite ovana plats på vänsterkanten och fickiväg ett rappt skott som styrdes på en försvarande fot i en lurig båge mot bortre burgaveln men målvakten hann tillbaka och kunde ta hand om den.

Fem minuter senare jobbade Öster fram en farlig dubbelchans när Adolfsson först nickskarvade en hörna i ribban och när sedan inbytte Alex Hauksson jobbade bra och vann tillbaka bollen hamnade den till slut hos Brenner Toris vid straffpunkten som fick en rejäl tryckare i ryggen när han skulle vända runt men inte fick domslutet med sig.

Timmen in i matchen revs sedan Rochester ner fem meter utanför straffområdetoch efter ett längre speluppehåll för byte och domar-tränarsnack klev sedan Silverholt fram till bollen och smekte den över muren mot vänstra krysset men någon decimeter för högt och i ribban ut.

I 84e minuten kunde Öster sedan definitivt stänga matchen när Hauksson hittade en bra boll på Magnusson som bröt in från vänster och efter att ha dragit på sig tre försvarare, osjälviskt valde att spela in på Brenner Toris som kunde placera in bollen i högra krysset.

Trots att matchen var avgjord skrapade lagen ihop varsin bra målchans till. Östr i 88e minuten när Alen zahorivic försökte knorra in bollen i högra krysset men målvakte hann dit och Husqvarna halvminuten före full tid när kapten Karlsson nickade in en frispark men fick målet bortdömt på en mycket hårt bedömd offside.

Totalt stt en stabil om än inte glimrande insats som innebär tre nyttiga tävlingsmatcher i cupgruppspelet i vinter.