Delad pott mot Västerås

Mötet mot gamle Östertränaren Thomas Askebrands nya lag Västerås blev mer kamp än finess, och i en match utan många jättelägen stod Östermålvakten Damir Mehic för ett par mycket viktiga högklassiga räddningar.

ÖSTERS IF - VÄSTERÅS SK 0-0

Mehic
Karlsson - Örnblom - Berg - Silverholt
Drott - Persson
Pavic - Rochester Sörensen - Johansson
Keene

65' Petrovic (Johansson)
70' Alexandersson (Rochester Sörensen), Ahmed (Drott)
78' Henningsson (Pavic)
Mer statistik på förbundets matchsida.

Denis Velic om matchen:

"Jag tycker att första halvlek är det jämnt, det svänger mycket fram och tillbaka och är fysiskt med mycket dueller. Det skriks en hel del från tränarbänkarna också.

Jag önskar att vi hade skapat fler lägen men vi har ett gäng omställningar som jag tycke vi borde kunnat utnyttja bättre, få sistapassningen mer rakt på mål.

Andra halvlek... Tyvärr så blir vi lite trötta, lite långa i laget och Västerås är ju så pass skickliga att de utnyttjar det när det öppnas upp såpass mycket.

Vi lever farligt ganska länge och i mitten av halvleken är vi illa på det, där Damir återigen gör en fantastisk insats och håller oss kvar i matchen.

Jag tycker ändå att i slutändan, sista tio kanske, hittar vi ny energi och skapar ett gäng hörnor och några bättre inlägg.

Totalt sett är det okej med en poäng som matchen ser ut idag och vi är nöjda med inledningen med sju poäng på tio dagar. Sedan kan vi kräva mer av insatsen än andra halvlek idag. Men jag måste ändå ge grabbarna en eloge för hur de sliter och det tar nog ut sin rätt idag men nu får vi en vecka till nästa match i Umeå. Vi får återhämta oss lite innan vi går in i en ny tuff period med långa resor och tre matcher på nio dagar."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Öster skapade matchens första farlighet i fjärde minuten när Stefan Karlsson hann upp en till synes hopplös boll på kortlinjen och fick till ett inlägg som var nära att hitta in mot Mattias Pavic eller James Keene inne i straffområdet men studsade undan.

Minuten senare blev det riktigt farligt när Keene bröstade fram ett inlägg mot Marc Rochester Sörensen som målvakten hann precis före på, och innan Pavic hann klippa till på returen blåste domare Melin av för frispark åt Öster i inläggssituationen.

Efter mest Öster första tio var det sedan gästernas tur - först i tionde minuten med ett inlägg mot en välplacerad Karlberg där bollen stack rakt i famnen på Damir Mehic istället för att nå anfallaren och minuten senare i en farlig omställning där Tronét dessbättre valde en passning för mycket och Öster förvånansvärt enkelt kunde rensa.

Tronét var inblandad även i 19e minuten när en lång boll från VSKs backlinjen stannade av och orsakade lite misskommunikation i Österförsvaret, men Mehic kunde snappa åt sig bollen innan västeråsaren hann fram.

Tre minuter senare skapade gästerna en bra omställningsmöjlighet genom att fult springa ner såväl Pavic som Johan Persson utan ingripande från domaren, men sprang i nästa läge fast på högerkanten och åstadkom inget.  Öster kunde istället skapa en chans minuten senare, men Pavic nickstyrning på Oliver Silverholts fina inlägg fick alldeles för dålig vinkel och stack ut mot målområdeslinjen.

I 26e minuten såg det så riktigt lovande ut nät Marc Rochester Sörensen satte fart i mitten och hade en perfekt löpande Calle Johansson med sig men valde att spela ut åt höger på Pavic, vars inlägg blev lite för brant bakåt och ställde alla.

Fem minuter senare var Öster på väg i en fin kontring, men Ribeiro lyckades bromsa den genom att kapa Filip Örnblom och trots att domaren lät Öster fortsätta anfallet hann de grönvita samla sig Och Calle J kunde bara jobba fram en hörna.

VSK skapade sedan halvlekens sista, men kanske bästa, chans i 44e minuten med ett inlägg som Karlberg nickskarvade strax utanför högra stolpen.

ANDRA HALVLEK

VSK högg direkt från start efter paus och bara två minuter hade gått när Ribeiro skickade iväg ett blytungt avslut från 20 meter som Mehic tvingades tippa till hörna.

Därefter hann Öster sticka upp och i 50e respektive 53e minuten hade Rochester och Persson rappa avslut från straffområdeslinjen, den förstes styrde på ett fösvararben och den andres gick på målvakten som kunde plocka bollen.

Elva minuter efter paus visade gästerna upp sin fysiska sida när Matte Pavic satte fart och klipptes ohemult fult av Awad, som fick vad som måste varit ett rejält brandgult kort. En otroligt cynisk nedsparkning utan närheten av ett försök att låtsas nå bollen kunde mycket väl resulterat i en djupare kulör.

Från 64e minuten inledde sedan gästerna en period med mycket press mot Öster mål. Först genom en väl slagen hörna som Mehic kunde boxa undan och strax därefter ett avslut från Skogh som nog såg närmre ut än det egentligen var.

Fem minuter senare tog sig Tronét fram på högerkanten och försökte placera bollen förbi Mehic som med en fotparad styrde bollen i stolpen, för att sedan hinna upp och vända och styra undan Skoghs skott på returen. Några moment senare hade även Karlberg ett avslut som Mehic kunde styra ut till hörna.

Efter mest boll för VSK och bland annat ett nästanläge på ett inlägg med kvarten kvar jobbade sig Öster upp sista tio. I 85e minuten jobbade inbytte Petar Petrovic fram en hörna som han själv skickade flackt mot första stolpen, men försvaret kunde nicka undan.

I sista ordinarie matchminuten lev det rejält rörigt framför VSK-målet efter en ny Petrovic-hörna. Bollen damp ner på marken och ingen lyckades få undan den, och Månz Berg var ytterst nära att kunna peta fram ett avslut men någon grönvit hann till slut före och kunde rensa.

Mer om matchen:

MinBoll: Östers Månz Berg efter Västerås: ”Det är total hybris”

P4 Kronoberg: Mållöst toppmöte mellan Öster och Västerås

MinBoll: Tufft och tätt när Mehic räddade en poäng åt Öster