Denis Velic: "Ett mycket givande träningsläger"

En nöjd huvudtränare summerar förra veckans träningsläger i Salou, Barcelona. Vi tog oss en kortare pratstund med Denis Velic.

Din allmänna reflektion kring träningslägret?

- "Ett jättebra läger för vår del, kul med miljöomväxling och ny träningsmiljö under några dagar. Fina förutsättningar på plats dessutom med bra hotell, planer och mat. Också oerhört nyttigt för laget och bo tillsammans under en vecka och få alla att integreras med varandra i vardagen och utöver träningar även få egen tid för andra aktiviteter tillsammans, vilket stärker gruppen."

Vad har ni kunnat arbeta på under veckan i Spanien?

- "Vi har jobbat på likt det arbetssätt som vi har haft med oss tidigare, men lagt lite mer fokus på rena fotbollspass och minskat på styrkan och uthålligheten efter hård träning under början av året. Rent fotbollsmässigt har vi lagt mer detaljerat fokus på lagdelarna, där exempelvis ”Majje” (Mario Vasilj) kunnat ta försvarsspelarna för sig och jag har kunnat arbeta mer med våra offensiva spelare."

Är det någon särskild spelare som har imponerat extra inför era ögon?

- "Jag tycker att samtliga spelare har gjort ett bra läger. Oerhört glädjande att se Calle Johansson tillbaka i fotbollsträning, men också ett extra öga till våra egna talanger och akademispelare som var med oss på lägret i Spanien (, Victor Stulic, Oliver Gustafson, Alen Zahirovic, Viljam Hansson)."

Hur ser skadeläget ut i truppen idag?

- "Skadeläget ser i dagsläget bra ut. Däremot har vi efter resan och denna vecka fått en del sjukdomar, vilket har lett till några frånvarande spelare i träning, men det ser ut att vara på bättringsvägen och att dessa ska kunna vara tillbaka i träning innan helgen."

Vad blir fokus kommande veckor?

- "Vi kommer att lätta på den tyngre styrkan med HPC och växla om den till mer explosiv fysträning. Rent fotbollsmässigt kommer vi fortsätta att bryta ut spelet i de olika lagdelarna och jobba mer individuellt och mer mot hur det kommer att se ut under aktiv säsong. Mer intensivt i början av veckorna, mer kollektivt och anpassat efter kommande match när det närmar sig slutet av veckorna."