Östers IF förlänger avtalet med Denis Velic

Denis Velić förlänger avtalet

För 1,5 år sedan skrev Denis Velić på sitt kontrakt som huvudtränare för Östers IF. Kontraktet sträckte sig över 2+1 år. Nu har klubben bestämt sig för att aktivera det sista optionsåret. Vilket förlänger Denis jobb som huvudtränare över säsongen 2022. Jag ringde Denis för att stämma av läget inför den nya säsongen.

Hur är din känsla i uppstarten av säsongen?

Känslan i början av en säsong kan liknas vid när man börjar ett nytt år i skolan. Alltifrån höga förväntningar, många funderingar och mycket planering. Inför säsongen 2021 har det kommit 6 st nyförvärv men man har även blivit av med en del spelare.

- Vi kommer från ett föregående år där vi gjorde bra resultat så förväntningsbilden kommer höjas och det gör den från oss i ledarrummet också. Så det känns jättespännande, jag är positivt pirrig, säger Velić.

Vidare berättar Denis att han får känslan att föreningen är välmående. Positiva tongångar bland tränare och ledare. Det är många saker som hänger ihop, alltifrån den ekonomiska biten som gör att föreningen står starkt. Dessutom gör de sportsliga framgångarna att klubben mår bra, inte bara i A-laget utan i de yngre kullarna också.

- Men det är nu det gäller att jobba som hårdast för att försöka behålla detta, menar Denis.

Hur ser förberedelserna ut inför säsongen 2021?

Öster jobbar hårt för att vara så förberedda som möjligt.

- Vi försöker bygga en god fysik och kondition, det ska inte vara en anledning till att vi förlorar fotbollsmatcher. Ingen ska kunna säga att vi tappar för att det brister i de fysiska delarna, att vi inte orkar springa eller gå in i dueller. Vi vill givetvis bli ett bra fotbollslag och det jobbar vi med varje dag. Vi har våra interna målsättningar som lag och förening givetvis, men de börjar med alltid med att man ska sätta en bra grund inför en säsong, förklarar Velić.

Skribent Isak Hammarström