Drömmål sänkte Öster

Öster fortsätter spela jämnt mot Allsvenskt motstånd. På fredaqen var det Falkenberg som stod för motståndet, och den här gången fick Öster se sig besegrade efter ett klassmål av finske landslagsmannen Akseli Pelvas. Över lag stod Öster upp bra och de yngre spelarna som hoppade in i andra halvlek visade upp stor potential.

ÖSTERS IF - FALKENBERGS FF   (0-0)
0-1 58' Pelvas

Rydén
Shaze - Lindblad - Stahre - Nurkic
Elvby - Sebastian Crona
Hafizovic - Strömberg - Östlind
Söderberg

45'    Berglund (Söderberg), Velic (Elvby)
51'    Hjalmarsson (Crona)
67'    Örnblom (Hafizovic), Stolt (Nurkic)
87'    Hafizovic (Strömberg)

Alla bilder och video: Andreas Nilelind/bilderna.it

Målet och några chanser:

FÖRSTA HALVLEK

Det märktes i början av matchen att båda lagen saknade en hel del ordinarie manskap - spelet blev bitvis avvaktande när en viss osäkerhet infann sig. I fjärde minuten kombinerade i alla fall Strömberg och Östlind fint ute på vänsterkanten, men på det resulterande inlägget fanns tyvärr ingen hemmaspelare på plats. Minuten senare utmanade gästerna för första gången seriöst när Jesper Karlsson sånär tog sig förbi en högt stående Österbacklinje, men ett strategiskt korrekt gult kort av Kalle Lindblad stoppade anfallet i sin linda.

I åttonde minuten rev Rasmus Rydén ner jubel när han dribblade gästernas anfallare Araba.

Knappa kvarten hade gått när matchens första hyfsade målchans dök. Falkenberg lyfte en boll från högerkanten över till Mustafa, som smugit sig undan bevakning men dessbättre skickade bollen högt över mål. Fem minuter senare visade Östlind inspiration när han såg att målvakten var lång ute och försökte lyfta in bollen från distans, ett försök som stack några meter förbi mål men ändå uppskattades.

Strax innan halvtimmen spelats tog spelet fart. Först försökte sig Mehmed Hafizovic på ett tungt avslut som styrdes ut till hörna. Denna resulterade i en ny dito från vänster, som fastnade och ledde till en farlig kontring där de gulklädda var tre mot en, men Isaac Shaze stod för en suverän baklängeslöpning och kunde därmed rättvänd täcka passningen när den kom och själv avstyra anfallet.

Tio minuter senare var Shaze nära att göra skillnad även framåt, när han gick själv och till synes sparkades ner precis på straffområdeslinjen men domaren släppte situationen helt. Minuten senare var det Söderbergs tur att bli omilt behandlad i ett hyfsat (om än sämre), även denna gång helt utan åtgärd.

ANDRA HALVLEK

Andra halvlek började, efter flertalet byten i vardera laget, än mer trevande och det var egentligen inte förrän Falkenbergs Aleksi Pelvas spräckte målnollan i 58e minuten som det tog fart. Finnen tog emot bollen i höjd med straffområdets yttre hörn, vek inåt och klippte till med vänstern - ett välplacerat skott som gick i en båge över Rydén in i bortre burgaveln och lämnade denne totalt chanslös.

Målet fick bra fart på Öster och bara minuten senare spelade Nurkic in bollen till Berglund, som lättade den ner mot kortlinjen, varpå Östlind försökte sig på en tapper - och efter omständigheterna ändå inte alls oäven - cykelspark som dock studsade ut till inspark.

Ytterligare en minut senare visade Gustaf Nilsson varför de svenska topplagen slogs (förgäves) om hans namnteckning. 18-åringen må se obalanserad ut med sin långa smala kropp, men han har en bra förmåga att få med sig bollen och vaskade ur till synes intet fram ett riktigt bra avslut som tvingade Rydén att göra en riktigt kvalificerad räddning.

I 62a minuten gjorde inbytte Johan Hjalmarsson en av många bra insatser för kvällen när han jobbade stenhårt nere vid den vänstra offensiva hörnflaggan, vann boll och skickade en bra passning inåt till Hafizovic, som tyvärr drog avslutet över.

Strax därefter skallade Nurkic och gästernas målskytt Pelvas ihop otäckt på mittplan och blev liggande några minuter, reste sig men fick båda två så småningom utgå.

När spelet kom igång fick Rydén visa upp sig än en gång på ett farligt avslut från nära håll på vänsterkanten - denna gång var det Krizanovic som lyckades ta sig genom.

Med knappa tjugo minuter kvar visade Jonathan Stolt att han även är ett offensivt vapen när Berglund lyfte fram en boll som Stolt hann ikapp nära kortlinjen och precis fick se rensad till hörna. Fem minuter senare lyckades Shaze sånär utnyttja en viss förvirring i gästernas försvar när han tråcklade sig förbi flera backar på väg in i straffområdet men tappade bollen precis innan han skulle avsluta.

I 79e minuten var Östlind ytterst nära att göra det bästa av en snål hemåtpassning mot Martler, som tvingades panikrensa och med lite tur kunde se Velics lyftning gå strax över ribban. Minuten senare var det mycket nära kvittering när en boll lyftes in i straffområdet till Berglund som ville lite för mycket och styrde nicken strax utanför vänstra stolpen.

Östlind var även delaktig i förarbetet till nästa chans, när han i 86e minuten spelade in bollen till Velic, som höll i för att sedan skicka vidare till Strömberg, som fick ganska bra kraft i sitt låga avslut men målvakten kunde ändå plocka bollen.

Öster stod för det mesta under matchens sista minuter. I 89e minuten trycktes Velic omkull i bra läge i Falkenbergs straffområde, en situation som mycket väl kunde gett straff men här bara vinkades bort. Minuten senare tryckte samme Velic en frispark tätt ovanför högra krysset och i 93e minuten ville de flesta i Tipshallen ha frispark mot Brattberg när han till synes utanför straffområdeslinjen plockade ner bollen med händerna, men strax därefter kunde domaren blåsa av matchen utan ytterligare ingripanden.

Följ Östers IF i sociala medier: