Effektivt och stabilt Öster sänkte Halmstad

Öster skapade inte jättemånga lägen men visade stor effektivitet i en match där Halmstad stod för största delen av bollinnehavet men sällan lyckade ta sig genom ett stabilt försvarande Öster.

ÖSTERS IF - HALMSTADS BK   (1-0)

1-0 6 Alexandersson
2-0 85 Ahrn

Stulic
Karlsson - Örnblom- Berg - Silverholt
Drott - Silka
Pavic - Johansson - Linnér
Alexandersson

45'     Ahmed (Silka), Keene (Johansson)
63'    Petrovic (Pavic), Nordström (Silverholt)
71    Ahrn (Alexandersson)

Assisterande tränarna om matchen:

Rasmus Rydén:
"En helt okej match. Vi ligger bra i positionerna defensivt, precis som vi har tränat och får ut dem i vinklar där vi vill ha dem. Trots att de har ganska bra spelövertag så skapar de inte så mycket. Vi slite och kämpar där bak och täcker varandras ryggar, det känns bra."

Mario Vasilj:
"Vi står ganska bra, och det är något vi jobbat på i veckan och ganska länge nu. Jag är nöjd med den delen och hur vi försvrar oss. Vi är där och bjuder inte till något och de skapar inte mycket. De har ett farligt ribbskott i första men sedan släppte vi inte till mycket mer.

Vi är väldigt nöjda, men det finns förstås mycket offensivt vi vill jobba med. Men fotbollen kan se ut så här, matcher kan se ut så här nu står det 2-0 på tavlan och det är ju ändå det det går ut på."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Efter en trevande inledning från båda sidor såg Öster ut att skapa matchens första chans i fjärde minuten när Filip Örnblom slog en lång boll från backlinjen som Simon Alexandersson sprang sig fri på, men blev avvinkad för offside.

Två minuter senare kom en ny lång boll från backlinjen, denna gång från Oliver Silverholt upp på Stefan Karlsson som fick mycket yta på sin högerkant och vek in bollen bakom backlinjen in mot bortre stolpen där Alexandersson mötte och prickade in ledningsmålet bakom Malkolm Nilsson Säfqvist i Halmstadburen.

I tionde minuten uppstod en underlig situation när Månz Berg halvmissade bollen på ett hemåtspel och Victor Stulic plockade upp den, något domare Johansson inte ansåg utgjorde en kontrollerad hemåtpass, till HBK:arnas stora förtret.

Halmstad tog över det mesta av spelet resten av första halvlek men lyckades bara skapa ett fåtal lägen. I 19e minuten slog Halmstads nyförvärv Kroon en bra frispark från vänsterkanten in i straffområdet där Boman mötte upp med en bra nick, och Victor Stulic kunde göra sitt första riktigt vassa ingripande.

Fyra minuter senare kom så hallänningarnas allra bästa läge när Kroon sköt hårt från en position strax utanför straffområdet i ribbans underkant ner i marken och ut.

Halmstadpressen öppnade för omställningar och i 27e minuten kunde det gett utdelning när Jonathan Drott slog en bra boll förbi backlinjen för Alexandersson som kom ur vinkel men spelade en bra låg boll in i mitten där både Calle Johansson och provspelande Albin Linnér fanns men inte lyckades nå bollen.

Resten av halvleken präglades av mycket boll för Halmstad men enda gången det ens såg oroande ut var i 41a minuten när Wiedesheim-Paul var på väg genom men Örnblom tog ett strategiskt gult kort och rev ner anfallaren på mittplan.

ANDRA HALVLEK

Inledningen av andra liknade slutet av första, med mycket boll men lite lägen för gästerna och första gången det egentligen hettade till var timmen in i matchen när både Alexandersson och Pavic kom i friläge på en lång boll från Silverholt men vinkades av för offside trots att Pavic, som tog emot bollen, definitivt såg ut att komma ur en onside-position.

Spelet jämnade ut si efterhand som tiden gick, men utspelade sig långt från målburarna fram till sista tio minuterna då det började hetta till mer. Österförsvaret gick i 80e minuten för en gångs skull bort sig och inbytte HBK:aren Alexander Johansson slank genom backlinjen efter en fin passning, men hann inte upp bollen då Stulic hunnit ut och slängde sig först på den.

Två minuter senare visade Stulic klass igen när Alexander Johansson sprang sig fri på en hög lång boll men målvakten gick ut och nickade undan bollen på straffområdeslinjen.

Mot slutet blev de mer Öster igen och i 83e minuten var Keene nära när han pricksköt mot krysset från 30 meter men Nilsson hann upp med näven i sista stund.

Två minuter senare säkrade så Öster segern. Keene bröt ett uppspel på mittplan och efter att bollen hamnat hos kapten Karlsson smekte högerbacken ett perfekt inlägg in i straffområdet där Gustav Ahrn dök upp mellan mittbackarna och nickade in 2-0 via högra stolpen.