Elmins drömträff gav poäng

Öster hade jätteläge att få med sig tre poäng från Gamla Ullevi efter ett fint mål av Nurkic, men en olycklig sammanstötning i eget straffområde gav Örgryte chans att kvittera och ta sig tillbaka in i matchen.

ÖRGRYTE IS FF - ÖSTERS IF 1-1 (0-0)
0-1 59 Nurkic
1-1 73 Mutumba (strf)

Publik: 2221

Utvisning:
55'  Yougouda Kada (2 gula)
72' Lindblad

Malmkvist
Lindblad - Vasilj - Karlsson
Björkén - Drott - Crona - Nurkic
Pavic -  Östlind
Johannesson

72' Adu (Pavic)
75' Lövdahl (Nurkic)
85' Fuhre (Östlind)

Mer statistik på förbundets matchsida. Se målen på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Efter en trevande inledning lyfte Crona i 3e minuten en lång frispark in mot ÖIS straffområdet som nickades strax förbi en väl placerad David Johannesson, och efter hemmalagets rensning avslutade Robin Östlind hårt men långt till höger.

Fem minuter senare var Crona nära att lura Stojan Lukic i ÖIS-målet med en svepande frispark som passerade alla och stack strax utanför högra stolpen. I anfallet efter va Örgryte nära när Paulsson lade en låg boll in mot Elmander som hade bra läge men stördes tillräckligt mycket av Drott för att bollen skulle sticka över.

Strax därefter jobbade Öster fram en hörna, som Östlind slog långt mot Månz Karlsson som avslutade precis över ribban från en bra position vid bortre stolpen.

Öster fortsatte jaga högt i plan och även om hemmalaget hade mycket boll hölls man utanför boxen och tvingades slå inlägg som undantagslöst nickades undan av Östers mittbackstrio. Särskilt runt 25e minuten pressade Örgryte på, men kom inte nära att oroa.

Minuten senare skapade Öster matchens dittills bästa chans när Pavic snurrade runt och avlossade ett bra skott från 25 meter som tvingade Lukic att släppa retur, en boll som stack nesligt precis utom räckhåll för ständigt huggande David Johannesson.

Fem minuter senare var det ÖIS tur att återta titeln om bästa chans efter fint förarbete av Paulsson, som spelade in till Elmander som hade riktigt bra läge men Fritiof Björkén kunde nå mellan och styra avslutet till hörna.

I 40e minuten uppstod dramatik när Andreas Östling tog sig in i Östers straffområde och fastnade på Drott, som - helt oavsiktligt av vad det såg ut - sedan fick Örgrytespelarens fot i ansiktet när denne gick omkull, vilket ledde till upprörda känslor från båda sidor men mynnade ut i en rensad hörna.

ANDRA HALVLEK

Öster låg på i de första minuterna av andra halvlek, men farligt blev det inte förrän i 49e minuten när Atashkadeh snodde bollen och kunde ställa om, men exemplariskt hemjobb av Pavic störde ÖIS:aren tillräckligt mycket för att han vare sig skulle komma till avslut eller få iväg en särskild oroande passning - även om Yougouda fick med sig en hörna med sitt avslut.

Tio minuter efter paus kom så en händelse som förändrade matchbilden: Yougouda kom in dåligt i en duell och klippte Pavics fot och fick sitt andra gula, trots upprörda ÖIS-känslor korrekt (kan erkännas efter videogranskning - på plats tyckte skribenten att det såg billigt ut).

Efter det tillbörliga spelövertag som följer på ett numerärt övertag var Öster ytterst nära ett ledningsmål i 58e minuten när Östlind prickade in en hörna på Vasilj, som tryckte bollen med pannan stenhårt ner i backen men studsen gick upp i stolpen istället för att slinka in i mål.

Minuten efter kom målet, om än lite mer otippat, när Nurkic norpat en boll som Elmander fick för långt från sig, gick själv och klippte till stenhårt från 25 meter in precis vid vänstra stolpen.

Efter målet föll Öster in i mer sidledspassningar och hamnade i situationen med mycket boll men få möjligheter - en snäv offside på en fri Johannesson och en hörna som utmynnade i att en Örgrytespelare (ofrivilligt?) räddade med ansiktet var de enda riktiga lägen som uppstod innan nästa matchbildsförändrande händelse.

Med 20 minuter kvar hade Örgryte istället haft en boll i stolpens utsida och etablerat spel på Östers planhalva, och när Atashkadeh i 71a minuten klackade sig genom Östers backlinje hade man jobbat ihop till en kvittering. När anfallaren sedan kände Kalle Lindblads hand på sin överarm föll han som en fura och fick med sig såväl straff som ett rött kort mot mittbacken.

Straffen prickade Martin Mutumba in stenhårt i vänstra burgaveln och så var det utjämnat.

I 77e minuten fick pigge Adu frispark, som Östlind knoppade in mot Månz Karlsson i bra läge, men Elmander gick offervilligt in med sitt huvud mellan och styrde ut till hörna.

Några minuter senare var det väldigt nära åt andra hållet, när Paulsson förarbetade fint och med en rullare in gav Mutumba i stort sett öppet mål, men när hemmapubliken skulle jubla för ett ledningsmål dök Björkéns fot upp och satte stopp, varpå försvaret kunde hålla undan.

I 83e minuten var Vasilj ytterst nära att bli matchhjälte, när han smög in bakom backlinjen och nickade en välslagen Crona-frispark stenhårt i ribbans underkant. På returen var han dessutom nära att nå bollen men en försvarare kunde precis rensa upp i luften (okontrollerat nog för att inte räknas som en bakåtpass när Lukic sedan plockade bollen).

Efter en hel del Örgrytepress avslutade Öster med två chanser - först ett vänsterinlägg mot Johannesson i 93e minuten som blev en halvmeter för djupt och Lukic kunde plocka det. Minuten senare kom en lång boll på Johannesson, som sprang omkull Hammar i duellen men tyvärr gjorde det tillräckligt tufft för att domare Wolf skulle blåsa av det som kunde blivit matchens sista riktiga chans.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: