Flera sköna besked i kryssmatchen

Öster kom till spel med en relativt hel trupp mot seriekonkurrenten Trelleborg. Tränare Velic tyckte det fanns en hel del gott att ta med sig från den mållösa matchen.
- Bra intensitet och skönt att se många killar tillbaka, och jäkligt kul för Demir att han får ta en straff till.

ÖSTERS IF - TRELLEBORGS FF 0-0

Mehic
Karlsson - Lundgren - Berg - Nordström
Drott - Ahmed
Pavic - Keene - Petrovic
Alexandersson

45'    Örnblom (Berg), Silka (Ahmed)
60'     Johansson (Alexandersson), Silverholt (Nordström)
Mer statistik på förbundets hemsida.

DENIS VELIC OM MATCHEN:

"Totalt sett tycker jag det är en ganska bra match. Man märker att det börjar närma sig, Trelleborg ställer upp med ett väldigt starkt lag och vi matchar dem bra tycker jag.

Jag tycker vi har tufft att komma in i matchen första femton, det tar för mycket tid och vi gör en del tekniska misstag. Vi får inte ordning på fötterna. Andra halvan av första halvlek är vi betydligt bättre även om straffen kommer olyckligt. Där måste vi fatta bättre beslut, han är på väg ut ut straffområdet och vi måste kunna avstyra på bättre sätt.

Andra halvlek tycker jag är jättebra, vi växer in i matchen och tar tag i taktpinnen långa stunder. De har inte många lägen alls, det är någon omställning på slutet där jag tycker vi skulle haft frispark i förstaläget men annars tycker jag vi kontrollerar det bra.

Det var en bra match att få det är den här nivån det kommer vara på, mot ett lag som kommer vara med i toppen eller i alla fall klart på övre halvan.

Bra intensitet och skönt att se många killar tillbaka, och jäkligt kul för Demir att han får ta en straff till."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Gästerna startade klart bäst och i sjunde minuten hotade man efter en högerhörna med ett avslut som studsade runt inne i Östers straffområde men till slut inte hotade.

Öster spelade sedan upp sig och i 19e minuten var Mattias Pavic nära att frispela Simon Alexandersson på väg in i straffområdet men passningen bröts av en tåspets.

Tre minuter senare spelade Trelleborg (genom bland andra Fritiof Björkén) sig fram fint till höger innan Oscar Johansson slog en bra låg boll in i mitten till Måns Söderqvist, som inte alls fick till mottagningen och efter att ha tappat från sig bollen sprang in i Ammar Ahmeds ben och fick straff med sig.

Straffen försökte Safiu placera in till höger men Damir Mehic väntade ut honom och kunde stoppa sin andra straff för året.

Öster stod för det lilla övriga som hände före paus, med att hyfsat avslut av Petar Petrovic som täcktes t till hörna i 35e och en låg högerhörna mot första stolpen i 40e där både Jonathan Drott och Fredrik Lundgren fanns men ingendera fick riktig träff och målvakten kunde rafsa åt sig bollen.

ANDRA HALVLEK

Öster kom ut efter paus med en helt annan intensitet och tog över rejält första tjugo minuterna. I 51a minuten var Pavic nära att näta efter att ha tagit mot en nickrensning strax utanför straffområdet och skickat en hård halvvolley precis utanför högra stolpen.

Två minuter senare visade Petrovic att han är ett ständigt hot när han överraskande vispade iväg bollen från distans tätt utanför högra stolpen.

I 60e minuten var det James Keene som var nära när ett Petrovic-inlägg nickskarvades av Alexandersson mot bortre stolpen, där engelsmannen fanns och tvingade TFF-målvakten Nilsson att göra en riktigt bra räddning.

Elva minuter före full tid jobbade skåningarna fram sin bästa chans när Mattias Håkansson slet ner Fredrik Lundgren och kunde springa sig fri, men på den bra bollen in framför mål hann inte Camara Jönsson fram. Åldermannen spelade dock fram Erik Andersson som avslutade i högra stolpens utsida.

Öster avslutade sedan med kontroll och skapade ett par lägen, varav två avslut av Petrovic stack ut. I83e minuten tryckte han iväg ett tungt distansskott som målvakten inte kunde hålla men Keene inte hann fram på returen, och minuten senare försökte sig yttern på en luring när han knorrade bollen från sin vänsterkant tätt tätt utanför högra krysset.