Förändringar inom akademin

Föreningen har under en tid arbetat på att sätta både A-lagsorganisationen och akademiorganisationen. Ett uttalat mål från föreningens sida är ett närmre samarbete mellan A-trupp och akademi. Som ett led i detta har vår nya assisterande tränare Torbjörn Arvidsson i sin arbetsbeskrivning att även vara övergångstränare mellan A-trupp och akademi. Nu kan vi också presentera flera nyheter i akademiorganisationen.

Ny utvecklingschef, NIU-ansvarig och tränare för P19 blir Magnus Olsson. Magnus har varit i elitfotbollen under många år, både som tränare i bland annat i IFK Värnamo och Växjö DFF och har också haft roller som Akademichef och flera olika uppdrag inom Smålands Fotbollsförbund. Magnus har bland annat UEFA A och UEFA Elite Youth A.

Ny tränare för P17 blir Daniel Friberg. Han kommer närmast från Östergötland där han har tränat Mjölby AIF i division 2. Daniel har UEFA A och har tidigare bott och studerat i Växjö då han också spelade fotboll i bland annat Rydaholm.

I P16 kommer Andreas Sandberg att fortsätta som huvudtränare. Andreas har funnits i föreningen i flera år nu och är även målvaktsinstruktör. Han har UEFA B och är även distriktsförbundskapten i Smålands Fotbollsförbund.

- Vi har jobbat hårt för att hitta en helhetslösning gällande både A-trupp och akademi där vi velat kombinera unga hungriga tränare med erfarenhet och stabilitet. Vi har också prioriterat att hitta tränare som verkligen vill vara just i Östers IF, vill arbeta hårt och arbeta mot vårt långsiktiga mål, att bli en allsvensk klubb på alla plan.  Vi stolta över att presentera den organisation som skall ta Öster framåt de närmaste åren, säger klubbdirektör Jens Magnusson.

Samtidigt tackar vi dem som nu lämnar Östers IF för andra uppdrag. Victor Salwén, Richard Pentéus och Daniel Bergfors lämnar Växjö för nya uppdrag i andra föreningar. Vi tackar dem för att fint jobb i Östers IF och önskar dem alla stort lycka till framöver.