Förlösande seger inför storpublik

Öster bjöd redan från start på ett rappare anfallsspel än på länge mot Varberg, och det skulle löna sig. Såväl Gero som Henningsson blev tvåmålsskyttar, och däremellan hade Velic bjudit på en riktig frisparkspärla.

ÖSTERS IF - VARBERGS BOIS 5-1 (2-1)

13' 1-0 Gero
33' 1-1 Peter
36' 2-1 Henningsson
76' 3-1 Velic
78' 4-1 Gero
89' 5-1 Henningsson

På artikelbilden rullar Gero in 1-0. Alla foto: Andreas Nilsson/bilderna.it

Öster ställde upp med:
Berglund
Joza - Vasilj - Andersson - Bojent
Bergholtz - Velic - Elvby
Wihlborg - Gero - Henningsson

Byte:
80' Lindner (Velic)

Mer statistik finns på förbundets sida.

Se presskonferensen efter matchen (video: Mikael Bruér (missa inte videointervjuer med Henningsson, Velic, Joza och Bergholtz nedanför referatet)):

Efter en tveksam inledning från båda lag tog matchen efter knappa fem minuter fart. Denis Velic lyfte in en boll som Alhaji Gero nickade ner till Alexander Henningsson som träffade i tidigare Östermålvakten Joakim Wulffs högra stolpe med sitt volleyavslut. Därefter var det gästerna som skapade ett par lägen, om än inte av samma dignitet, när Peter och Zuta avslutade ett par meter utanför på varsin sida.

I trettonde minuten bjöd Öster så på ett riktigt klassanfall. Joza vann boll halvvägs ner på egen planhalva, bollen gick via en snygg vrickning från Gero ut via Velic till Wihlborg, som hade perfekt koll på Geros löpning inne i mitten och rullade en boll bakom backlinjen som nigerianen nådde perfekt och styrde in ledningsmålet bakom Wulff.

Fem minuter senare var det nära igen, även denna gång på en snabb omställning. Wihlborg väggspelade sig helt fri men i avslutsögonblicket fick Koroma foten mellan. Knappa minuten senare missade ett inlägg Wihlborg och hamnade istället hos Henningsson, som fick en bra båge på skottet och tvingade Wulff att styra ut bollen till hörna. Hörnan från Patrik Bojent gick över målvakten, men tyvärr fanns Nsima Peter kvar på mållinjen och kunde nicka undan.

Bara minuten senare visade Öster upp sitt snabba anfallsspel igen. Den här gången skickade Wihlborg ut bollen till Velic på vänsterkanten och lagkaptenen nådde sånär in till Gero med en låg boll, men Wulff hann precis före. Sekunder senare var det den andre lagkaptenens tur när Robin Tranberg drog på ett skott som åtminstone såg ut att stryka obehagligt tätt över Berglunds ribba.

I 27e minuten var Velic nära att nå en helt fri Gero med en snygg yttersida. Två minuter senare hade Öster inte domsluten på sin sida när Vasilj lyfte upp en boll som Mellqvist gick upp för att nicka men missade och lämnade Gero helt fri - men domaren vinkade frispark för försvararen trots att ingen kontakt över huvud taget förekommit.

Istället skulle gästerna lite otippat kvittera minuterna senare. Zlojutro lyfte in en frispark som försvaret misslyckades med att omhänderta, och Peter kunde kallt dra in 1-1 i burgaveln.

Öster hade dock mer självförtroende än tidigare i år och tog omedelbart tillbaka kommandot. Än en gång lyfte Vasilj upp en bra boll, som Gero skarvade perfekt vidare till en helt fri Henningsson som trots att Wulff fick en hand på avslutet kunde ge hemmalaget ledningen igen.

Därefter var Velic nära att nå en fri Gero i 40e minuten men Mellqvist kunde rensa, och i halvlekens sista minut hade Henningsson ett bra läge men skallades i bakhuvudet av Koroma inne i straffområdet utan att få något med sig.

Efter uppvisning av framtidens rödblå stjärnor i halvtid tog det ett tag för dagens spelare att varva upp igen, men i 50 minuten kombinerade Henningsson och Velic snyggt på vänsterkanten, men Zuta hann mellan precis när Velic skulle lyfta in mot Gero. Minuterna senare visade Gero sin styrka när han hann före Pär asp på bollen och trots Varbergsspelarens sena satsning fortsatte framåt som inget hade hänt (med en liggande svartgrön spelare bakom sig) och själv avslutade mot första stolpen och tvingade fram en hörna.

I 58 minuten blev det så farligt framför Berglund igen. östermålvakten boxade en frispark ner i marken och bollen var nära att hamna hos kvitteringsskytten Peter innan Elvby kunde rundsparka bort bollen. Minuterna senare kom Gero fri, men vinkades av för offside, vilket förmodligen var precis men dessvärre korrekt.

Med tjugo minuter kvar tände matchen till igen, och Velic var ytterst nära att nå en välplacerad frispark från Wihlborg. Bollen slank dessvärre förbi honom och i famnen på Wulff. Minuten senare klackade Gero fram Henningsson, vars inlägg hittade Velic som tyvärr inte fick någon kraft i nicken.

Med kvarten kvar gjordes Gero ner strax utanför gästernas straffområde, och på den resulterande frisparken visade Velic sin skicklighet. Hårt och välplacerat över muren, och trots att Wulff sånär nådde bollen orkade han inte hålla den ute ur nätmaskorna.

Sedan dröjde det inte länge innan nästa mål. Bollen hade bara varit i spel i tjugo sekunder när Gero ryckta sig genom och tvingade Wulff att nickrensa en boll som hamnade rakt på Wihlborg. Skåningen fick sedan endera en ganska dålig träff när han skulle lobba in eller en rent genialisk passning. Bollen letade sig i vilket fall fram till Gero, som med ryggen mot mål slog till på volley och prickade in bollen nere till vänster om Wulff.

Därefter spelade Öster mest runt bollen, innan Elvby med minuten kvar av ordinarie tid såg att Henningsson hittat en jättelucka. En precis passning senare kunde Alle runda Wulff och trots att vinkeln såg ut att ha försvunnit skruva in 5-1 i nätmaskorna och definitivt stänga matchen.

Sista stopptidsminuten bjöd ändå på lite underhållning när Wihlborg satte fart, tunnlade en försvarare och sånär lyckades nå bollen innan Koroma ändå kunde avvärja ytterligare mål.

Tvåmålsskytten Alexander Henningsson:

Lagkapten Denis Velic om att rannsaka sig och sitt snygga mål:

Tibor Joza om flytten ut till högerbacksplatsen:

Marcus Bergholtz trivs med publiken:

Velics frispark seglar mot 3-1.

Henningsson och Gero firar Alles 5-1.