Förlust i årets sista hemmamatch

Öster visste att tre poäng var ett måste för att hänga kvar i kampen om en Allsvensk kvalplats, men idag var det något som saknades. En spelmässigt okej första halvlek följdes av en platt andra där redan nedflyttningsklara LSK kunde spräcka sin fyra matcher långa måltorka och vinna matchen.

ÖSTERS IF - LJUNGSKILE SK 0-1 (0-0)

0-1 84 Karlin

Öster startade med:
Mehic
Karlsson - Lundgren - Örnblom - Silverholt
Pavic - Drott - Rochester - Petrovic
Johansson - Alexandersson

46' Keene (Pavic)
60' Persson (Drott)
79' Henningsson (Karlsson)

Utvisning:
69' Dahl (2 gula)
Mer statistik på förbundets matchsida. Kort referat kommer under kvällen.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

DENIS VELIC OM MATCHEN:

"Som helhet är det klart vi inte är nöjda. Vi är oerhört besvikna på matchens utgång. Jag hade hoppats på mer, jag tycker vi startar matchen hyfsat och hade vi förvaltat något av våra lägen i början av matchen så hade den sett annorlunda ut men idag är vi inte tillräckligt bra.

Vi förlorar alldeles för mycket dueller och känns ganska stressade långa stunder under matchens gång, även när det står 0-0.

Vi måste prestera bättre - skillnaden mellan att slå ett topplag och förlora mot ett som åker ur serien är inte så stor och kommer man inte upp i nivå med tillräckligt många spelare blir det såhär. Då är Ljungskile tillräckligt duktiga för att straffa oss.

Ska vi kunna utveckla detta och bli bättre så måste vi bli ännu tryggare och ännu stabilare. Just nu tycker jag vår största svaghet är att vi pendlar väldigt högt och lågt under säsongen, det har vi gjort under hela året egentligen.

När vi är bra är vi riktigt bra, det har vi visat flera gånger men vi måstte även under perioder och matcher där vi inte är tillräckligt bra kunna vara bättre. En match som den idag ska vi inte behöva förlora, det är viktigt rent mentalt.

Nu ska i vara missnöjda men sedan i december när vi summerar säsongen så bör vi ändå vara nöjda. Vi ska vara nöjda med killarna i laget och vår prestation, men det är svårt att känna just nu.

Så länge det fanns en chans (att nå den Allsvenska kvalplatsen) så är det klart att vi som tävlingsmänniskor ville nå den, men idag var vi inte tillräckligt bra. Det kanske var en bra väckarklocka, lite verklighetsförankring för oss i laget och alla runt omkring att det finns ingen enkel väg, det krävs hårt jobb och en bra prestation varje vecka för att kunna ta det steget. Vi har gjort det bra men vi  måste bli ännu bättre om vi ska prata om mer nästa år."

FÖRSTA HALVLEK

Öster hade mest att spela för den här kylslagna novembereftermiddagen och visade det inledningsvis. I tredje minuten slog Fredrik Lundgren en fin djupledsboll från egen planhalva för Calle Johansson att springa på. Johansson, för dagen positionerad som anfallare, tog sig runt sin försvarare och in mot mål, men tappade efter en spark över vaden ut bollen över kortlinjen - hade varit intressant att se hur domaren reagerat om Johansson gått omkull där.

Två minuter senare jobbade hemmalaget fram ett jätteläge när Filip Örnblom slog en laservass boll från (exakt på!) mittlinjen fram till en fri Simon Alexandersson några meter utanför straffområdet. Alexandersson tog dessvärre med sig bollen ett moment för långt och när avslutet kom fanns ingen vinkel förbi målvakten kvar.

Situationen mynnade dock ut i en riktigt bra chans till när Mattias Pavic hann först på returen och på hockeymanér sköt ett skott för styrning som strök nån tålängd framför Alexanderssons fötter.

Tio minuter in i matchen visade Ljungskiles Skoglund kvalitet när han tog sig runt Lundgren in i Östers straffområde och trots en mur av rödblå fick fram bollen till Beqaj, men en snabbt förflyttad Lundgren kunde till slut få undan bollen.

Beqaj testade några moment senare Damir Mehic med ett lurigt volleyavslut på en misslyckad rensing, men Mehic kunde trycka undan bollen.

Öster fortsatte ha mest boll och skapade en del, där Silverholts bollvinst på mittplan följt av avancemang och avslut knorrat precis utanför högra krysset sticker ut.

I 32a minuten borde Öster haft ett jätteläge när Petrovic spelat in bollen i mitten där Pavic direkt skickade vidare  till Calle Johansson som hade stora delar av målet öppet men fick en rejäl knuff i ryggen innan han kunde klippa till.

I halvlekens sista minut skulle så Ljungskile skapa sin bästa chans. Svahn tog ner bollen och spelade Beqaj, som var nära att nå in till Skoglund i mitten men Öster kunde rensa.

ANDRA HALVLEK

Efter paus blev intensiteten lägre. Ljungskile lyfte in ett par bollar men från Öster sida dröjde det nästan en kvart innan man skapade en riktig chans. Denna var dock riktigt lovande när Karlsson lyfte ett bra inlägg på Alexandersson som nickade ner bollen mot bortre stolpen. Där fanns inbytte James Keene som tyvärr var lite för osjälvisk och istället för att gå på avslut (ur förvisso nästan obefintlig vinkel) rullade bollen in framför mål där såväl Rochester, Johansson som Alexandersson fanns men på något vis nådde Murbeck fram med foten och kunde gröplyfta bollen ut ur målområdet.

Där kändes det som luften gick ur Öster och trots att gästernas Linus Dahl fick sitt andra gula kort tio minuter senare skapade Öster ingen riktig farlighet förrän i sista minuterna.

Istället var det gästerna som tog ledningen i 84e minuten när en boll från högerkanten hittade en alldeles omarkerad Karlin i höjd med straffpunkten som vände runt snyggt och snöpligt rullade in bollen nere vid vänstra stolproten.

Östers bästa kvitteringschans kom tre minuter senare när Alexandersson blev nedriven några meter utanför straffområdet. Petrovic skickade frisparken hårt mot vänstra burgaveln och målvakten kune inte hålla bollen, men returen stack utom räckhåll för framrusande Alexandersson.