Förlust i höstkylan

Öster hängde med bra i en dryg timme mot topplaget Eskilstuna, men straffades hårt för misstag i slutet. Christian Järdler konstaterar:
"Det är den här typen av match vi i framtiden måste vinna, men idag är vi inte riktigt där."

AFC ESKILSTUNA - ÖSTERS IF 3-0 (0-0)

1-0 71' Nnamani
2-0 75' Camara
3-0 94' Rashkaj
Publik: 1665

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Johansson - Drott - Silka - Helg
Johannesson - Kapcevic

79' Joao Pedro (Johannesson), Andreasson (Silka)
89' Örnblom (Silverholt)

Mer statistik på förbundets matchsida.

JÄRDLER TYCKER:

"Defensivt gör vi det bra efter den planen vi har i sjuttio minuter. De har nästan ingenting och vi har första halvleks bästa chans i Calles volleyskott som är riktigt nära. AFC har bara släppt in fem mål på hemmaplan, vi behöver sätta såna lägen om vi ska kunna hota dem.

Andra halvlek börjar jämnt och sedan tar de över mer och då kommer målet, som känns tungt att få mot sig där.

Sedan har vi inget val utan chansar lite på slutet och går ner på trebackslinje, idag lyckas det inte men att förlora med två eller tre noll har inte så stor betydelse. Vi möter ett bra lag, det är inte konstigt att vi får det tufft häruppe.

Matchen:

Öster hade läst in sig bra på hur AFC spelar och släppte inte till mycket under första halvlek av måndagens möte på ett kylslaget Tunavallen. Hemmalagets enda riktiga läge kom knappa tjugo minuter in i matchen på en bortslagen boll som gav AFC:s Christian Miljevic ett gratis friläge, men där en heroisk rusning hemåt av Robin Malmkvist gjorde att han kunde rädda sitt misstag och skyffla bollen utanför stolpen.

Matchens dittills bästa läge kom sju minuter senare när Dragan Kapcevic slog en lång boll fram på David Johannesson som nickade vidare till en fri Calle Johansson, vars avslut dessvärre strök strax utanför högra stolpen.

Första kvarten efter paus blev fortsatt händelsefattig med ett snyggt anfall där Johansson klackade fram Stefan Karlsson, vars inlägg hade bra riktning mot en välplacerad David Johannesson, men var lite för högt och gick strax ovanför huvudet på denne.

Minuterna senare började det bli att farligare runt Malmkvists mål och i 62a minuten hade AFC ett avslut i ribban.

Tjugo minuter före full tid kunde matchen bytt skepnad igen när Kapcevic slog en bra boll för Johannesson att springa sig fri på och denne såg ut att ta sig förbi AFC-backen, som plötsligt damp som en fura i backen och fick en billig frispark med sig istället för det friläge Johannesson borde haft.

Symptomatiskt för de senaste omgångarna kom det omedelbart i anfallet efter en smäll. Ett inlägg från högerkanten ställde Malmkvist och på returen fanns bara hemmalagets Nnamani på plats och kunde rulla in ledningsmålet.

Bara minuten senare kunde Öster mycket väl tagit sig in i matchen igen när Jonathan Drott sprang sig fri på en passning från Simon Helg, och lurade med sig målvakten långt ner mot vänstra kortlinjen innan han spelade bakåt till Silka men denne valde att vända runt och gå inåt vilket gjorde att AFC-målvakten Curci hann tillbaka in i mål och precis kunde få en fot på avslutet och rensa.

Istället blev uppförsbacken än tyngre i 75e minuten när Miljevic spelade fram Camara som kallt rullade in 2-0 under Malmkvist.

Därefter skapade Öster en chans, ett inlägg fem minuter före full tid som missade Kapcevic men styrde på en försvarare mot eget mål, men Curci hann ner och kunde plocka bollen. Det sista målet skulle istället även det tillfalla det orangeklädda hemmalaget när lagkapten Rashkaj i fjärde stopptidsminuten dunkade in bollen via ribban.