Förlust i höstregnet

Öster fortsätter ha svårt mot Värnamo, och på ett höstruskigt Finnvedsvallen sprack den långa förlustfria sviten.

IFK VÄRNAMO - ÖSTERS IF 1-0 (1-0)

1-0 32 Wiedesheim-Paul

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Johansson - Drott - Silka - Helg
Johannesson - Kapcevic

63' Andreasson (Johansson)
76' Ahrn (Johannesson)
79' Ljungberg (Drott)

Mer statistik på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK

Öster inledde matchen piggt och dominerade bollinnehavet men det var ändå hemmalaget som skapade den första riktiga chansen i fjärde minuten när Halmstad-lånet Wiedesheim-Paul bjöds på en boll vid mittplan och kunde avancerat men skickade avslutet en bit utanför vänstra stolpen.

Minuten senare bjöd Värnamoförsvaret tillbaka när en lång boll från Stefan Karlsson slank mellan benen på en mittback och öppnade för David Johannesson som gick på kraft i avslutet men levererade bollen en bit utanför högra krysset.

I nionde minuten såg Simon Helg ut att kunna springa sig till ett bra läge på en bra passning från Silka, men blev stenhårt nedsparkad av en försvarare helt utan åtgärd från domaren och kunde, trots att han hann ikapp bollen igen inte få in bollen rätt på Dragan Kapcevic.

I 18e minuten var Öster nära att ta ledningen när Johannesson efter en bra sekvens slog ett lågt inlägg bakom backlinjen där Kapcevic mötte och styrde bollen - tyvärr decimetern utanför högra stolpen.

Därefter tappade matchen fart och båda lagen såg lite tafatta ut. Dessvärre var det Värnamo som skulle bryta detta tillstånd, och det rejält. I 32a minuten spelade man runt bra och Einarsson fick iväg ett avslut från nära håll som Malmkvist gjorde en jätteräddning på. Dessvärre dök Wiedesheim-Paul upp på rätt plats och kunde raka in returen till 1-0.

Av bara farten var Wiedesheim-Paul nära  att utöka ledningen två minuter senare när han fick en boll från högerkanten och skruvade avslutet i högra stolpens insida.

Öster hann med två halvchanser genom Kapcevic innan det var dags för paus. Först en volleylyftning i 42a minuten som gick i ovansidan av nättaket och minuten senare efter att Dragan dribblat sig genom i stort sett hela hemmaförsvaret men kommit ur vinkel och passat Stefan Karlsson som tryckte bollen hårt men en bit utanför högra stolpen.

Hemmalaget hann dock med en rejäl chans även de innan paus, när Einarsson i 44e minuten avslutade mot vänstra stolpen men Malmkvist stod för en ny bra räddning och styrde bollen ut till hörna.

ANDRA HALVLEK

Öster såg mer alerta ut efter paus och i 47e minuten såg det riktigt lovande ut när Kapcevic spelade fram Johannesson som tog sig förbi backlinjen men fick se sitt avslut täckas ut till hörna av en uppoffrande hemmaback.

Minuterna senare hettade det till åt andra hållet när Henningsson slog en smått fantastisk boll ur trängt läge fram mot Cederqvist, men en bra insats av Fredrik Lundgren saktade ner den gamle målkungen tillräckligt för att målchansen skulle försvinna.

I 52a minuten ropade Österspelarna och stora delar av publiken på straff efter att Johannesson tagit sig in i straffområdet och försökt lyfta bollen förbi en försvarare som såg ut att stoppa den med armen, men domaren som hade bra vinkel tyckte inte det var skäl nog att blåsa.

Tio minuter in i andra kunde Öster fått ett riktigt bra läge när Silverholt slog en låg boll in i mitten där Calle Johansson fanns men inte fick träff på bollen och i momentet senare när en boll lyftes in från höger men Värnamoförsvararen rutinerat tryckte undan Helg istället för att gå på boll i nickduellen och löste situationen.

Det blev allt glesare mellan chanserna när regnet började hälla men med tjugo minuter kvar kom en jättechans för Öster att kvittera. Stefan Karlsson lyfte in en perfekt boll mot Johannesson, som dessvärre var lite ur balans och inte kunde hålla den svåra volleyn på mål.

Åtta minuter före full tid var hemmalaget ytterst nära att utöka sin ledning när Cederqvist slog en låg boll in som Andersson påpassligt dök på och styrde över Malmkvist mot tom bur, men en fantastisk okoordinerad insats av Stefan Karlsson och Fredrik Lundgren där båda kastade sig handlöst ledde till att den sistnämnde kunde få undan bollen någon decimeter på rätt sida av mållinjen.

Av den önskade anstormningen på slutet blev inte mycket och den enda chans man över huvud taget skapade var när Gustav Ahrn i tredje stopptidsminuten nickskarvade ett inlägg metern utanför vänstra stolpen.