Förlust i rödblå klassikermötet

Efter en jämnsvag första halvlek såg Östers spel riktigt lovande ut strax efter paus, men efter att Örgryte återtagit ledningen tappade man energin.

ÖSTERS IF - ÖRGRYTE IS 1-3 (0-1)

0-1 22 Bernhardsson
1-1 46 Johansson
1-2 55 Almeida
1-3 90+3 Ludwigson

Andersson
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Johansson - Ljungberg - Drott - Helg
Keene - Johannesson

71' Silka (Drott), Vall (Helg)
80' Pavic (Johansson)

Mer statistik på förbundets matchsida.

DENIS VELIC OM MATCHEN:

"Jag vill börja med att gratulera Thomas till vinsten och de tre poängen. Men det är klart jag tycker det är bittert och lite surt. jag tycker det är en jämn fotbollsmatch i första halvlek. Vi startar ganska bra och skapar ett friläge som vi inte utnyttjar.

Tyvärr gör ÖIS mål i ett läge där de är skickliga och Berhardsson gör det bra. Matchbilden ändras efter att de tagit ledningen men jag tycker ändå vi gör en bra första halvlek.

Vi får en drömstart på andra efter att vi snackat lite i halvtid om vad vi ska göra och jag vill kanske inte säga att vio är det bättre laget men vi har ett momentum efter målet och är på gång framåt.

Men som så många gånger förut den här säsongen så släpper vi tyvärr in väldigt billiga mål. 2-1 målet kommer i ett läge där vi har energi med oss, vi har publiken med oss men målet blir en liten käftsmäll för allihopa och man märker att gubbarna där ute tappar energi.

Sedan hjälper det inte att Johan Persson får gå av uppvärmningen skadad, Simon Helg får gå av skadad och Calle Johanson får gå av skadad. Vi försöker ändå göra en ansträngning på slutet, några hörnor och halvchanser och ett bra skott av Pavic men sen ger vi bort 3-1 målet igen."

FÖRSTA HALVLEK

Öster inledde det rödblå klassikermötet piggast och bet sig fast runt Örgrytes mål. I femte minuten såg det också riktigt lovande ut när Silverholt slog en låg boll in från sin vänsterkant mot första stolpen där Calle Johansson kom springande men en försvarare kunde rensa upp bollen i luften innan Calle nådde den.

Fem minuter senare såg det ännu bättre ut när Keene nickskarvade en lång boll till Johannesson, som tog sig förbi en försvarare innan han spelade en bra boll vidare ut mot Helg. Helg såg dock ut att få lite för mycket tid att tänka och väntade med avslutet tills han kommit lite ur vinkel och skickade det i burgaveln.

I 13e minuten stack så Örgryte upp på allvar när man ställde om efter en Österhörna och Ailton avslutade strax utanför vänstra stolpen.

Efter en händelsefattig period visade göteborgarna sin spets i 22a minuten när Bernhardsson drog upp ett snabbt anfall, fick tillbaka bollen från Ailton innan han till synes enkelt på en touch spelade sig genom Östers backlinje och rullade in 0-1.

I 25e minuten kom ett av två domslut på kort tid som upprörde publiken och fick stort inflytande på matchen. Simon Helg fick bollen från Silverholt, tog sig runt och spelade en perfekt boll in på Johannesson som tåade in bollen i nät - men fick se målet bortdömt för en offside i (förmodligen) förstaläget.

Efter en ny period av oorganiserat spel satte Öster fart minuterna före paus och då kom nästa avblåsning som gjorde publiken rejält upprörd. I efterdyningarna av flera hörnor lyfte Helg in en boll bakom ÖIS backlinje där Månz Karlsson dök upp och petade bollen förbi målvakten i nät, men avbröts i sitt firande av en ny offsideavblåsning.

ANDRA HALVLEK

Öster fick bästa tänkbara start efter paus när man vann boll på mitten efter mindre än en halvminut och Drott slog en bra boll upp på Simon Helg. Helg hade med sig Johannesson i mitten men såg att Calle Johansson kom smygande bakom och fick massor av utrymme när båda ÖIS backar sprang med "Älgen". En låg precis boll in senare kunde Calle avsluta kliniskt nere i högra burgaveln och vi hade 1-1.

Tre minuter senare var David Johannesson nära att vända matchen när han sprang sig fri på en lång boll från mittfältet och försökte runda ÖIS målvakt, som dock fick ut händerna och fick undan såväl bollen som David (som förvånande nog inte ens fick hörna med sig).

Öster fortsatte ha mycket boll men utan att hota, medan gästerna var effektivare. I 55e minuten vände Ailton runt några meter utanför Östers straffområde, och prickade väl enkelt in 1-2 via vänstra stolpen.

Timmen in i matchen började hemmapubliken hoppas lite när David Johannesson fick en nära på perfekt boll från Drott att springa på, men uppvaktad av två backar såg David att han inte skulle hinna förbi och klippte till på halvvolley från distans, dock halvmetern över högra krysset.

Mot slutet av matchen fick Öster till mer press och i 86e minuten bröt inbytte Mattias inåt och skickade iväg ett rappt skott som målvakten med lite möda kunde styra till hörna. Denna rensades ut till Vall, som slog ett bra inlägg mot Keene, som nog skulle haft straff när han fick en rejäl knuff i ryggen som vände honom uppochner när han gått upp för att nicka. Öster bet sig ändå fast och några moment senare var Keene någon decimeter från att nå Johannesson låga boll in framför mål.

På stopptid drogs sedan rullgardinen ner totalt, när Östers försvar gav bort bollen till  Ailton som spelade fram Örgrytes målkung Ludwigson som avslutade på Tobbe Andersson men sedan petade in egen retur.

Se höjdpunkter på TV4 Play: